- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
108

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hugo Salmson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Hugo S alm son.

clet svenska folklifvet, än skildrade han helt enkelt och troget det
franska arbetarelifvet med all den sanningskärlek, den
verklighets-sträfvan, han lärt af målare sådana som Breton och Millet.

I 1875 års salong hade han utställt »lilla kullan», (en liten
dalflicka med dufvor), i 1876 års en målning kallad »Dans la
serre», 1877 visade han »Återkomst från dopet»; på 1878 års
verlds-utställning (där Salmson var ordnare af svenska konstafdelningen),
vann han en mention honorable med »kvinna från Picardie», en duktig
verklighetsbild af en arbeterska, som hvilar sig en stund; på 1878
års »salong» eröfrade han likaledes en »mention» genom sin sunda,
kraftiga bild ur arbetarnes lif utan någon som hälst försköning,
»Hvit-betsränsare i Picardie», en tafla som stannat å Göteborgs museum, och
som framställer ett par manliga och ett par kvinliga arbetare i
fullaste arbetstakt, präktigt modellerade och i ett djupt, sannt perspektiv.

Slutligen vann han - utom landsmannen Hagborg den ende
utländingen - vid 1879 års salong 3:dje guldmedaljen för sin
intressanta genrebild »Häktning i Picardie». Samma fina blick
för det karakteristiska uttrycket möter oss här som i konstnärens
första pariserarbete »Upptäckten», med hvilken ämnet och äfven
den kvinliga hufvudpersonen företer en viss likhet, men det »starka»,
forcerade i den äldre bilden är här ersatt af ett lugn, som verkar
icke mindre gripande, på samma gång den tekniska behandlingen
är vida finare. Man ser, att konstnären under mellantiden lärt sig
att med allt större djup och allvar omfatta de ämnen han väljer,
och att han i hög grad utvecklat sin färgbehandling.

Det är en dyster tafla ur lifvet, som konstnären här valt.
Ämnet är vida vanligare, rnen ock vida sannare än det något
»gjorda» motivet i »Upptäckten», men just därför blir intrycket
vida djupare och mera verkligt tragiskt. Det är en ung, vacker
kvinna som häktas. Hvad hennes brott kan vara är lätt att gissa \
därom synes ju byltet, som gömmer barnet, för hvars ’mord hon

108

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:18:58 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warkonst/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free