- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
226

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

226

och tacka honom rigtigt för den glädje han gjort mig. Då han är
så artig att vilja ha mitt Stabat i sitt eget bibliotek, så gif honom
ditt exemplar, så vida det ej är nedkråladt eller smutsigt. Du kan
få ett nytt af mig. Eller, om han vill ha ett färskt, skall jag sända
det.»

För att förstå Wennerberg såsom oratoriekomponist, inställd i
det historiska sammanhanget, må här göras några orienterande
ermrmgar.
Senare hälften av 1700-talet betecknar en ny fas i oratoriets
utveckling, ett skede, som ingalunda var till fördel för formen.
Händel med sin dramatiska gestaltning av gammaltestamentliga
ämnen var ett passerat stadium; i främsta rummet ställdes »Ausdruck der herrschenden Empfindung», och i sentimentalt uppmjukad stil upptagas under inflytande från Klopstock med förkärlek
ämnen ur Nya Testamentet. Särskilt sådana motiv som Jesu
födelse, passionshistorien med frälsarens sista stunder och gravläggning samt Kristi uppståndelse blevo alltmer omtyckta, och
ehuru under det följande århundradet reaktionen emot Händel
börjar ge vika, så bibehöll dock den typ, som kan kallas det sentimentalt-idylliska messiasoratoriet historiskt utgående från
Händels Messias, d. v. s. det minst »händelska» bland mästarens
oratorier .- sin rangställning. Det kan erinras om sådana under
förra hälften av 1800-talet livligt senterade oratorier som Spohrs
Des Heilands letzte Stunden, Friedrich Schneiders Jesu Geburt,
Christus das Kind, Christus <ler Meister och Christus der Erlöser
eller Mendelssohns påbörjade oratorium Christus, som var avsett
att i tre delar framställa Kristi levnad, från födelsen till uppståndelsen. Vid sidan av utpräglade messiasoratorier möta sådana
av närbesläktad art, såsom Mendelssohns Paulus, och i samma
mån Händel-dyrkan under århundradet på nytt tager fart, blir
det gammaltestamentliga oratoriet åter omtyckt — Mendelssohns
Elias! — , liksom även oratorier med legendära eller rent historiska
motiv gärna odlas. Överhuvud företer oratoriet under 1800-talet
en ganska förvirrad och oklar anblick, och det kunde icke döljas,
att man mer och mer hade förlorat det rätta greppet på själva
formen.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free