- Project Runeberg -  Samlede Skrifter : trykt og utrykt / Avhandlinger, opplysningsskrifter 3 : 1839-1842 /
4

(1918-1940) [MARC] Author: Henrik Wergeland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OM POESI
Vi have ikke bemærket, at noget hcldigt Forsøg har været
gjort paa at forklare Poesiens Natur eller paa at vise, ved hvilke
almindelige Kjendemærker den adskiller sig fra Prosa. De fleste
Drøftelser af denne interessante Kunst ere fremkomne med Hen
syn til enkelte Arbeiders Fortjenester, undgaaende dog aldeles
den almindelige Undersøgelse. Nogle beskjæftige sig med Ana
lysen af en Fortællings Bygning; Andre med at undersøge Be
givenhedernes Sandsynlighed , Charakterernes Sandhed, Fore
dragets Reenhed, Metaforernes Rigtighed, overladende Læseren
at undersøge den store Forskjel imellem Poesi og Prosa, ligesaa
vel som Poesiens faste Ejendommeligheder. Hos de Faa( som
have givet sig et videre Omraade, har det været sædvanligt at
ansee Poesien alene som en af de skjønne Kunster og som en
Følge heraf at sammenligne den med Maleriet, Musiken og Bild
huggeriet. Men da disse upaatvivleligen henhøre til den Under
søgelse, vi nu skulle foretage, begynde vi maaskee rigtigst med
i faa Ord at give en sammenlignende Oversigt heraf.
For saavidt altsaa, at Poesien maa betragtes som en af de
skjønne Kunster, bemærke vi, at den uomtvistelig er den første
af dem; thi den forener næsten alle de andre Kunsters udmær
kede Egenskaber og har desforuden meget Særegent. Den har
Maleriets levende Skjønhed, Bildhuggerkunstens Høihed og Sim
pelhed, Musikens rørende Tonefald, imedens den er varigere,
end de alle. Tiden, der med saa ødelæggende Styrke kuer de
fleste Ting, synes ikke at have nogen Indflydelse paa Poesiens
Mesterstykker, uden at gjøre dem hellige. Apelles’s Venus og
Zeuxis’s Druer ere hensmuldrede, og Thimotheus’s Musik er for
svunden; men Circes Løvsal staaer endnu uvisnet, og den læn
kede Prometheus har overlevet Praxiteles’s „Cupido" og Perillus’s
Bronze-Tyr".
Poesien naaer maaskee ikke sit Endemaal saa fuldkomment,
som Maler og Bildhuggerkunsten ; men dette kommer af, at dens
Endemaal er saa ophøiet, og dens Omfang saa særdeles udstrakt.
Den behandler forskjelligere og fjernere Gjenstande samt abstracte
Ideer og Forstandsspørgsmaale, som overgaae de andre Kunsters

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:29:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wergeland/4-3/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free