- Project Runeberg -  Sveriges storhetstid, från år 1611 till år 1718 /
618

(1881) [MARC] Author: Magnus Höjer, Martin Weibull
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Öfversigt af Sveriges inre utveckling under dess storhetstid - Andlig odling - Bildande konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tanor började skrifva lagar för Europa och som häri också blef mönstret för
sin bundsforvandt i höga norden. Barockstilen, i Tyskland oftast tung och
svulstig i form, fick fransk prägel såsom en styf och stel, men pompös och
sirlig »perukstil», uppkallad efter de yfviga, långt ned på axlarna fallande,
lockiga och ofta pudrade »statsperukerna», hvilka, uppfunna af Louis XIVs
hofperukmakare, med dennes regering kornmo på modet i hela Europa och
äfven ses på porträtten af de svenska herrarne.

Smakeus forändringar framträda måhända påtagligast i arkitekturen,
hvilken genom sitt nära förhållande till det politiska lifvet och genom sin

vetenskapliga anstrykning
stod i högsta anseendet
bland alla konsterna;
»ar-chitectura civilis, hette det
på den tidens språk, vore
en bland de vackraste
sciencer i verlden». Vi
nämna bland verldsliga
bygnader först Erik von
der Lindes hus (vid
Ye-sterlånggatan och
Kornhamns torg , från
1630-talet) samt det så kallade
Petersénska huset (vid
Munkbron, från 1646—
1650), hvilka äro två
vackra, ännu qvarstående
exempel i hufvudst&den
på bygnader i den äldre
nederländsk-tyska arten.
Från medeltiden bibehölls
byggandet i höjd med
smala proportioner, höga
(trapp-)gaflar och branta
tak samt torn och »karnap»
eller »burspråk»; hörn,
fönster- och
dörrinfattningar gjordes af huggen sten; dekorationen med sina svängda linier var
barock. Det ståtligaste exemplet på denna tyska bygnadskonst gifver i an
nu varande (af H. Zettervall restaurerade) form rådhuset i den ända L
1658 danska staden Malmö. Mängden af de i denna tyska stil bygda
herresäten och bygnader i städerna har numera utbytt sin gamla form mot
modernare. Men vi ega af en stor del bland dem teckningar i behåll.

Med de franska arkitekterne de la Vallée, far och son, hvilka bvgde
Riddarhuset i Stockholm (1648—1670), äro vi inne i den franska barocken.

460. De la gardieska palatset i Stockholm, efter teckning

från 1600-talet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wmhmsh4/0630.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free