- Project Runeberg -  Ymer / Årgång 10 (1890) /
231

(1882)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

<le l’Sle do Mnngaia (groupe Herveien), ces ornements devant, comme
[le prouventj les gravures qui se trouVént sur un gran cl puisoir dans
le musée de Båle, pour la plupart étre regardés comme des figures
transformées d’étres humains ou plutöt d’étres divins.» ... 1 — Jag
har anfört denna sats i referatet, för att visa den fullständiga öfverens*
stämmelse, som råder mellan min dåvarande uppfattning af frågan och
den öfverraskande, på ort och ställe funna bekräftelse derå, som Mr
Wyatt Gill ett par år senare, 1885, uttalar i sina »Jottings from the
Pacific». Mr Gill har lefvat 22 år som missionär på Hervey-öarna, och
det är honom vi öfver hufvud hafvä att tacka för hvad vi känna om *
deras inbyggares religiösa föreställningar. Hans vittnesbprd är för tungt
vägande, att ej böra fullständigt anföras. Det heter 1 2 under rubriken
»Stone Adzes in the Pacific. — The adzes ’of the Hervey
Islanders are frequently hafted with carved pua wood. The carving,
which is often admirable, was formerly executed with sharks’ teeth,
and was primarily intended for the adorning of their gods. The
fine-pointed pattem i9 known as ’the sharks teeth pattern’ ( mango).
Other figures are each supposed, by a stretch of imagination, to
represent a man s’quatting down ( tikititangata). Some patterns are
of recent introd uction, and, being mere imitations of European designs,
are destitute of the significations which invariably attached to ancient
Polynesian carving. The large square holes are known as ’eel-borings’
{ai tuna)\ the lateral openings are naturally enough called ’clefts’
(kavava). To carve was the employment of sacred men. The national
gods of Mangaia, with one exception, were carved in ironwood by one
man, Rori, who was believed to ha\1e been specially assisted by the

1 Eu aunan tolkning af Hervey-ornamentiken har för ej länge sedan fraxnstälts
i Amerika. Enligt denna skulle ornamenten & Hervey-yxornas skaft ej vara något
annat, än helt simpelt en imitation af den konstinessiga lindning med en än fläta af
kokosfibrer, hvarmedelst stenyxan är fästad vid skaftet. — W. H. Holmes, A study
of the textUe art in its relation to the development of form and ornament. Sixth
annnal Report of the Bureau of Ethnology. 1884—85, Washington 1888, p. 189—252
(vide p. 249, 250). Vid sidan af samme författares eljest utmärkta behandling af
ornamentala spörsmål står denna paradox såsom ett curiosum, som ej torde kräfva
särskild vederläggning.

2 Wyatt Gill, 1. c. p. 228. — Citatet anföres också af Gigltoli i hans * Notes
on a remarquable and very beautiful Ceremonial Stone Adze from Kapsu, Neio
Internationales Archiv liir Ethnographie 1890, p. 182, hvarvid han söker tillämpa
Gills upplysningar på de ytterst fantastiska, men dock med temligen naturalistiska
mennisko- och djurbilder prydda yxskaften från Nya Irland. Det är väl mer än
sannolikt, att äfven dessa yxor och de fantastiska skulpturerna i allmänhet från Nya
Irland och Nya Britannien häfva en religiös betydelse; likheten med Mangaia-yxorna
är emellertid alls ingen, likasom de också härstamma från två mycket olika
kulturkretsar. De Ny-Irländska förhållandena kräfva derför helt och hållet sin egen
speciella undersökning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:47:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ymer/1890/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free