- Project Runeberg -  C. J. L. Almqvist. Hans lif och verksamhet /
51

(1876) [MARC] Author: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Almqvist som religionsfilosof

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

grunda något hvarken teoretiskt eller praktiskt på honom. Skulle
man åter antaga, att han icke är så elak, falsk och opålitlig;
så är åtminstone hela hans natur så fullkomligt outredd,
oaf-gjord och oviss, att lika stora svårigheter och omvägar yppa
sig, att erhålla säkerhet om dem, som om Guds natur.
»Det är så till vida ännu svårare», tillägger Almqvist, »som
Gud gifvit oss sitt ord om sig, hvilket icke satan gjort. Det
kan också omsider lika så väl sättas i fråga om satan ens
är till, som detta kunnat sättas i fråga om Gud*.

Om Almqvist för femtio år sedan framlagt i tryck hvad
nu anförts med ledning af hans då författade handskrifter,
skulle han säkert framkallat ett större uppseende och en
häftigare storm, än genom något af sina utgifna arbeten af
teologiskt upprörande beskaffenhet. Omständigheterna hafva nu
så förändrat sig, att man kan redogöra för en tviflares strider
och qval, utan att frukta någon bannlysningsbulla. Med
hela sin glödande känslighet kastade sig för öfrigt Almqvist
i det öfversinligas, i religionens armar, då hans omedgörliga
logik ej kunnat skänka honom ro. Detta skall visas i slutet
af detta kapitel. Först dock ännu några anmärkningar.

De tvifvelsmål, för hvilka nu redogjorts, skulle enligt
Almqvists eget yttrande kunna vara högst farliga för
teologiens bestånd, om de blefve kända. Han vet ganska väl,
säger han, att teologien af gammalt såsom sitt stora
preroga-tiv förvarat åt sig den egenskapen att vara oförnuftig:
eller med andra ord, att icke stå på principen af förnuft,
såsom på någonting i och genom förnuftet sjelf visst; utan
på något annat icke genom förnuftet visst, nämligen på
bibelutsaga *.

Men för att läsa och välja bibelutsagorna, för att
systematisera den heliga Skrift, för att afskilja oförenbarheter, för
att sammansätta hvad som kan sammansättas — för allt detta
fordras att tänka. Teologen kan således icke undvika att

* Det må betonas, att med oförnuftig menar Almqvist här icke något
förklenande; det kan lika så väl vara högre än förnuftet som lägre. Det
är med ett ord hvad som icke står på det menskliga förnuftets eget
område.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 00:58:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/aaalmq/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free