De sprængte Dørens Fløje, De trængte ind med Magt, Paa Skuldrene den Dræbte I Blodets Purpurdragt. Fra Lampen, som paa Muren Var for Madonna tændt, Fik Gruppens blege Rædsel Sin svage Lysning sendt. Henover Pandens Rynker, Henover busket Bryn Den Gamle for med Haanden — Det traf ham som et Lyn. Stentaus han stod saalænge Og hen paa Liget saa — Af Dødens Ro forskjønnet Den fromme Yngling laa. En langsomt samlet Taare Fra Gubbens Øje randt; Han nærmede sig Liget, Da Skrækkens Tvivl forsvandt Han tændte Faklen, lyste De blege Ansigtstræk, Strøg fra sin Yndlings Kinder De bløde Lokker væk. Taus Hoben veg tilbage, Man hørte ingen Røst — Det var ej heller Tiden Til Tale eller Trøst. Men Maleren, den gamle, Ham greb et indre Mod, Han kyssede den Døde, Der svømmed i sit Blod. Han aabnede Gevandtet Omkring det hvide Bryst; Han stilled Faklens Lue, Saa Alt blev flammelyst; Han rykked Staffeliet Paa Marmorgulvet frem — Der blev en hellig Taushed I Gubbens ringe Hjem. Og Kridtet tog den Gamle Fast i sin svage Haand, Saa tegned han den Døde Og gav ham atter Aand; Saa tegned han den Døde Og gav ham atter Liv Ved Kunstens underfulde Guddommelige Bliv. Det var ej blotte Farver, Han i sin Pensel gjød, Men det var Sjælens Kummer, Som fra hans Hjerte flød; Det var hans høje Andagt, Hans gudhengivne Sind — Og om hans Tavle lyste Et yndigt Helgenskin. Det var en salig Glæde Og dog en bitter Nød, En Evigheds-Fortrøstning Og dog en qvalfuld Død. Den unge Martyr blegned Paa Lærredet saa smuk, Som Christus, da paa Korset Han drog det sidste Suk. Og hvor sig Kirkebuen Ophvælver høj og stærk, Der hængte han i Nischen Sit faure Billedværk. Enhver, som kom at bede, Sank, rørt til Taarer, ned Og priste Himlens Almagt Og Konstens Hellighed.
|