Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
psykologiske Sandhed og Følelsens Inderlighed og Ægthed,
er der kun faa, der kunne stilles ham ved Siden. I Følelsens
Oprindelighed og Styrke staar lian Millet nær, uden dog at
eje den sælsomme Mythens Glans, den poetiske Skønhed,
hvormed Millet omstraaler sine Skikkelser. Israels er grovere
i sin Opfattelse af Tingene, han har mindre Fantasi; men
han adler selv den groveste og tungeste Virkelighed ved sin
dybe Følelse og sit Geni. Efter at have skildret Folk paa
Samfundets Tinder, Fyrster og store Herrer i kostelige
Kostumer, stiger han nu ned til Samfundets laveste Lag, til
Arbejderen, Kulsjoveren, Kludekræmmeren, og bliver
Fattigdommens Maler. Navnet har noget afskrækkende. Vi mindes
rundt om fra Literatur og Kunst Folk nok, der har villet
gøre det samme, som standhaftig har ofret deres naturlige
Smag og Forkærlighed paa Tidens Alter, og som selv er
blevne fattige med den Fattigdom, de dyrkede, fordi de ikke
formaaede at gøre sig til ét med deres Opgave, men blev
staaende med det ene Ben udenfor. Saadan er det ikke gaaet
Israels. Ingen abstrakt Skolevisdom har vist ham Vej, men
hans eget Hjærtes Tilskyndelse, derfor er hans Kunst blevet
rigere og større, efterhaanden som han trængte ind i
Fattigdommens Verden. Det er heller ikke saadan, at han maler
sine Modeller for Lasernes Skyld, eller at han vil moralisere
for de malerikøbende Grosserere ved at sige: Se, hvorledes
disse Mennesker leve! Nej, han maler dem, fordi han holder
af dem, fordi saadant et groft Træskomenneskes Sorg rører
ham lige saa meget som en lille Pensionatfrøkens og lidt til.
Og hans Deltagelse er ikke et æsthetisk behageligt lille
Med-lidenhedsgys, men en dyb Medfølelse med de fælles
menneskelige strenge Kaar, vort Liv er underlagt. Han maler en
udslidt, graa, gammel Arbejder, der sidder sløvt
sammen-sunket paa Bænken foran Sengen, hvor hans Kone ligger Lig,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>