Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
i miskredit, romanen blev den herskende
digtart, og den nye roman (le roman
experimental) lignet ikke den gamle, den fjernet
det overnaturlige, det eventyrlige og
fantastiske, indlot sig ikke paa at fremstille
idealer eller «helte», men indskrænket sig
til at fremlægge «menneskelige
dokumenter»; forfatteren som i den gamle roman
overalt hadde været paa færde—med sin
sympati eller antipati, sine betragtninger
og dypsindigheter, forsvinder eller gjør
sig usynlig i den nye, er objektiv som en
forsker, skildrer det som er, men dømmer
ikke, har ingen meninger eller
forkjærlig-heter,—som en botaniker der beskriver
plantens liv og former, men er likegyldig
for dens skjønhet. Digteren føler sig næsten
som videnskapsmand, arbeider paa lignende
maate som han, samler i aarevis materialer
til underbygning av sit verk, ordner og
grupperer metodisk, og søker overalt at
bestemme personernes skjæbne gjennem
«naturlige» aarsaker i overensstemmelse med
de nye hypoteser om arvelighet og miliø.
Den naturalistiske roman bredte sig
over hele Europa, men fandt sin rikeste
utfoldelse og sin prægnateste form i
Frank-rige, hvor Balzac ansees for retningens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>