Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
fader, mens hans ypperste sønner er
Flau-bert, brødrene Goncourt, Alphonse
Dau-det, Emile Zola og Guy de Maupassant.—
Blandt dem var Zola den som i syttiaarene
fik den største betydning hos os; han var
ganske vist ikke den største kunstner
blandt dem, og hans kritiske verker lider
av megen naiv dilettantisme, men han var
den eneste av dem som offentlig førte
kampen for den nye retnings principer, den
mest yderliggaaende, den mest høirøstede,
—den første hvis stemme naadde op til os.
Det var mest gjennem danske
oversættelser det læsende publikum i Norge blev
kjendt med den moderne naturvidenskap og
den nye litteratur, og den samme vei kom
ogsaa den engelske positivisme og
nyttemoral (Mill), den naturalistiske æstetik
(Taine), den radikale teologi (Strauss,
Ffenan);—paa alle omraader strømmet der
nye tanker til os, som vakte spørsmaal,
tvil, fornegtelse, oprør; et tankeskifte som
omfattet religion, tænkning, videnskap,
litteratur og kunst.
Samtidig tok ogsaa vor hjemlige politik
ny fart, efteråt Sverdrup i 1869 hadde
skapt det store samlede venstreparti; de
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>