- Project Runeberg -  Alexander L. Kielland og hans samtid /
167

(1922) [MARC] Author: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i Dagbladet—et par av sine bedste
novelletter; det ser næsten ut som han skrev
med to forskjellige penne hvorav kun den
ene var hans egen.

Det tror jeg ogsaa er förklaringen til det
tilsyneladende forunderlige forhold. Naar
han satte sig ned og forsøkte at skrive en
avhandling, eller naar han direkte
stillet sig foran en ydre gjenstand,—operaen
i Paris, et maleri paa salonen o. 1.—for
at beskrive, saa blev han i begge
tilfælder staaende utenfor og kom ikke
længere end til at kopiere—hvad der aldrig
kan bli levende.—Naar han skrev en
novellette derimot, saa kom det indenfra, det var
et indtryk som hadde bundfældt sig, et
træk han hadde oplevet og som var blit
liggende og i hans bevidsthets dyp hadde
vokset til en fortælling eller stemning,
indtil det var fuldbaaret. Kielland var
digter, men ikke journalist eller ialfald
ikke reporter; at være en dygtig reporter er
ogsaa et talent—et meget ringere talent
end Kiellands—men et talent—som
Kielland ikke hadde, og avhandlingen om
Wagner er egentlig ogsaa kun reportage,—et
referat.—

Av lignende grunde blev ogsaa Kiellands

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:01:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/alkielland/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free