Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
paa hjertet; saaledes finder han f. x.
Familjen paa Gilje «god, men usigeligt
ubetydelig; hadde han bare havt mod til at
vise sine ædende, forsumpede
embeds-mænd som de nuværendes fædre, saa var
det blevet en bog, nu er det en nydelig
roman om ingenting.»
Ogsaa i sin vurdering av de forskjellige
digtarter ræsonerer Kielland som den
trofaste «tilhænger av nyttepoesien.» Romanen
er den ypperste digtart fordi man der, mest
ubunden av kunstformens krav, kan faa
sagt alt hvad der skal siges og som ligger
forfatteren paa hjertet. Dramaet har sine
store tillokkelser, og Kielland har jo ogsaa
skrevet en række skuespil—med middels
held; intetsteds kommer forfatteren
publikum i den grad ansigt til ansigt som fra
scenen, det talte ord har en magt som det
skrevne aldrig kan faa, et drama skulde
derfor kunne være det aller virksomste
kampmiddel. Naar det allikevel ikke er saa,
er det fordi dramaet ifølge sin natur
paa-lægger forfatteren en utaalelig
begrænsning, fordi det er bundet av konventionelle
hensyn som ikke kan overskrides; meget
som kan sies i en roman, vilde virke
latterlig og mot sin hensigt fra scenen; den dra-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>