Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
tegner en voldsom strømvending i norsk
aandsliv, en ny tid stormet ind over os, en
ny litteratur var vokset op, et nyt drama
og en ny roman som vendte sig bort fra
historien og landsbygden og trængte sig ind i
nutidsvirkeligheten med alle dens
ængsten-de spørsmaal og problemer. Digtningen
var ikke længere et fredet skjønhetsrike til
hvile efter dagens besvær, men hver ny
roman, hvert nyt drama blev et indlæg i
dagens kamp. «Et dukkehjem», «Gengangere»,
«En folkefiende», «Vildanden», hadde
forfærdet og forvirret de skikkelige borgere og
de troende bønder, Bjørnson hadde
aapen-lyst og høirøstet forkyndt sit brud med
kristendommen, og hans senere verker var
gjennemsyret av «moderne vantro».—Og
saa kom Kielland, tendensdigteren
fremfor alle, med sine undersjøiske anfald paa
snart sagt alle samfundets bærende piller,
presteskapet, som han ut fra sit
Kierke-gaardske had til statskirken blottet
allerede i sit første proverb og ikke slap taket
paa i en eneste av sine derefter følgende
romaner,—buraakratiet hvis geschæftige
dovenskap og golde magtsyke han med
ensidig lidenskap haanet under den ironisk
ætsende titel «Arbeidsfolk»,—den borgerlige
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>