Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
tidens kunstform som er realistisk eller m.
a. o. «stræber efter at skjule
omformnings-arbeidet saa meget som mulig, der skal der
øre til for at bedømme, om stoffet har været
smeltet, om det virkelig har passeret et av
de hoder som er i besiddelse af den substans,
der fra urtiden har omsat de menneskelige
dokumenter i digt.»
Efter disse almindelige bemerkninger om
digtekunstens natur gaar han over til at
anvende teorien paa det foreliggende
tilfælde, og anvendelsen interesserer os fuldt
saa meget som teorien: «–Jeg er af den
mening, at der i Mors kjæledægge ikke er
spor af denne substans; det
er—kunstnerisk seet—ligesaa utilstedeligt at ville give
et saadant dokument udseende af et digt
som at male lidt hist og her paa et
olje-tryk–––-.
De første dele er for den, som kj ender
sted og folk, livagtige indtil pinlighed; men
jeg er ikke i tvivl om at livagtigheden
skyldes kjendskabet, ikke skildringen; — dog
herom kunde en fremmed dømme bedre.
Det er den sidste «digtede» del, som har
overbevist mig om, at jeg bør bede dig
skrive, skrive flittigt og modigt, men aldrig
røre ved omformningskunsten, thi du har
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>