- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 1. De antika folkens litteratur /
21

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den israelitiska litteraturen före hellenismen - Den förprofetiska tiden - Den episka tiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

motsatserna stå skarpt och bestämt emot varandra, och de
scener, som i sagorna draga oss förbi, äro alla bilder ur
ett rasande religionskrig, i vilket Jahve, Kemos, Dagon och
Milkom kämpa mot varandra. Patriarksagornas slappa tolerans
är försvunnen, och Jahves folk har något av korstågsriddarnes
lågande trosnit. Vi behöva blott lyssna till Debora-sångens
kraftiga anslag:

Hören, I konungar, lyssnen I furstar!
Till Jahves ära vill jag, vill jag sjunga,
Lovsäga Jahve, Israels Gud.
Herre, när du drog ut från Seir,
När du gick fram från Edoms mark,
Då bävade jorden, då utgöt himlen sina flöden,
Då utgöto molnen vatten;
Bergen skälvde för Jahves ansikte,
Ja, Sinai skälvde för Jahves, Israels Guds ansikte.


Det är Jahve själv, som i spetsen för “himlens hela här“
strider mot fienden, och författaren förbannar staden Meros’
inbyggare, därför att de icke “kommo Jahve till hjälp, Jahve
till hjälp bland hjältarna“. Ytterst betecknande för detta vilda,
hebräiska krigarlynne är ock själva huvudepisoden i dikten.
På sin flykt från slagfältet hade den besegrade Sisera kommit
till keniten Hebers tält, där han mottogs av dennes hustru
Jael. Då han bad henne om en dryck vatten, räckte hon
honom i stället en skål med mjölk, men medan konungen
drack, gav hon honom oförmodandes ett dråpslag. Detta
lönnmord fyller dock författaren med hänförelse, och han
utropar: “Välsignad mer än andra kvinnor vare Jael, keniten
Hebers hustru!“ Och så övergår han att håna Siseras
moder, som förgäves väntar sonens hemkomst. Det hela
slutar i det passionerade utropet:

Så må alla dina fiender förgås, o Jahve!
Men de, som älska honom, äro såsom den uppgående solen i dess hjältekraft.


På samma sätt förhärligas det politiska lönnmordet i
Ehud-sagan, och i sagan om Jerubbaal möta vi beduinens
hela vilda grymhet. Jerubbaal har dragit ut mot de
midjanitiska konungarna Seba och Salmunna för att hämnas
sina bägge bröder. På vägen uppmanar han inbyggarne i
Suckot och Penuel att följa med på hämndetåget, men de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/1/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free