- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
150

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Den folkliga berättelsen - Rävsagan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

han sig till de båda tiggarordnarna, blir upptagen i bägge
och lyckas också förträffligt lära dem “rävaktighetens konst“.
Förklädd såsom prior för dominikanerna infinner han sig
hos den döende Noble och övertygar honom om
nödvändigheten att utse en efterträdare. Noble hade tänkt på Firapel,
leoparden, men Renard visar honom lätt, att kroppsstyrkan
icke är en så lämplig härskaregenskap som slugheten, och
utan att nämna sitt eget namn förmår han Noble att
bestämma sig för den fromme Renard. Man skickar då bud
till hans kloster, han avböjer länge och blygsamt den
erbjudna upphöjelsen, men låter slutligen övertala sig och blir
så kung, varefter han hänsynslöst förtrycker de fattiga och
riktar de förmögna. Sin fromhet bibehåller han, far på
pilgrimsfärd till det heliga landet och lyckas till sist
fullständigt vinna påvens öra — som man ser har den äldre
tidens glada, mera harmlösa skämt utvecklat sig till en frän
satir mot stat och kyrka.

Le nouvel Renard, från 1200-talets sista år, röjer, att
denna diktart redan börjat förlora sin livskraft. Allegorien
— skolastikens dotter — har här redan trängt in i
rävsagans glada värld, och för allegorien flydde fantasien sin
kos. En bland hjältarna är nu Nobles son Orgueil, och vid
hans sida uppträda prinsessorna Colère, Envie, Avarice,
Paresse, Luxure och Gloutonnerie. Det hela har förvandlats
till en satirisk, allegorisk lärodikt om falskhetens triumf över
tro, heder och ridderlighet.

Ännu i början av 1300-talet tillkom en sista branche.
Renard le contrefait, som även i den yttre formen
betecknar artens upplösning. Liksom i Roman de la Rose bli
själva äventyren här endast anknytningspunkter för
författarens reflexioner över allt möjligt, reflexioner, som svälla
ut nästan i det oändliga.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free