- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
157

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Chanson de geste - Uppkomsten av chanson de geste

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Marsile gör han upp följande plan. Roland skall anföra
eftertruppen. Men i ett pass i Pyrenéerna skall Marsile
överfalla och dräpa honom. Så sker även, och efter
underverk av tapperhet faller Roland. Men Karl hämnas hans
död, slår de otrogna och straffar förrädaren.

Den historiska bakgrunden svarar mycket illa mot dikten.
Det spanska fälttåget, som här göres till huvudtilldragelsen
i Karls liv, var där endast en obetydlig episod, och kejsaren
var alls icke några sju år i Spanien. Det enda tillfälle, då
han kom i beröring med Islams bekännare, var 777. Några
emirer infunno sig då hos honom och bådo om hjälp mot
kalifen i Kordova. Karl ryckte in i Spanien och erövrade
därvid den kristna staden Pampelona, men måste redan året
därpå draga sig tillbaka. Vid Roncevaux överfölls hans
eftertrupp av baskerna — ej av saracenerna — och därvid
stupade, enligt vad Karls historieskrivare Eginhard uppgiver
“Anselmus, Eggihardus och Hruotlandus, pfalzgreve vid
den bretonska gränsen“. Vid nederlaget tyckes Karl ej
hava lagt någon vikt, och i varje fall förblev det ohämnat.
Detta är diktens obetydliga historiska kärna. Men denna
har vuxit ut till en avgörande folkkamp mellan de kristne
och de otrogne, och Karl, som vid detta tillfälle var en
trettiofem års man, skildras såsom en patriark med ett vitt,
böljande skägg, och tvåhundra år gammal.

Huru ha nu denna och andra liknande chansons de geste
uppstått? Den första teori, som framställdes — av Fauriel
och av Léon Gautier i den första upplagan av hans berömda
arbete Les épopées françaises — anslöt sig alldeles till
Lachmanns Liederteori. En chanson de geste hade föregåtts av
smärre “cantilènes“ — Lachmanns “Lieder“ — d. v. s.
episk-lyriska visor, och för att bilda en chanson de geste behövdes
blott, att man sammanförde ett antal förut fristående
cantilenor. Denna mekaniska förklaring fick emellertid snart vika
för den bättre grundade kärn- eller skiktteorien, som särskilt
förfäktats av Gaston Paris och av Nyrop i dennes 1883 utgivna,
förträffliga arbete Den Oldfranske Heltedigtning. Stora
politiska händelser eller framstående personers liv — så
utvecklar Nyrop denna teori — “alstra en mängd sägner och
romantiska berättelser, som hastigt fortplantas från mun till
mun bland folket och ständigt utsmyckas med allehanda
ohistoriska tillägg och överdrifter; traditionen får ofta en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free