- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
165

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens blomstringstid - Chanson de geste - Uppkomsten av chanson de geste

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den slående likheten förklarade man förut helt enkelt
därmed, att Chevalerie de Vivien plagierat Chanson de
Roland. Men redan en analys av själva sagorna gör detta
mindre sannolikt. I Chanson de Roland beror hjältens
motvilja att blåsa i hornet blott på hans tapperhet, i Chevalerie
de Vivien på ett oförsiktigt löfte, han avgivit och som
vållar hans undergång. Och efter upptäckten av Chanson
de Guillaume kommer frågan i ett annat ljus. Denna
chanson är åtminstone lika gammal som Chanson de Roland,
men redan där återfinnes i det hela samma episod.
Slutsatsen kan därför knappt bliva någon annan, än att
originalet till skildringen i Chanson de Roland, Chevalerie de
Vivien och Chanson de Guillaume varit en eller flere
folkvisor, vilka tydligen hört hemma i den krets, som behandlat
de historiskt verkliga striderna mellan saracener och
provençaler samt att dessa visor sedan applicerats på Roland,
om vilken den kyrkliga traditionen vid kapellet i
Roncevaux troligen ej hade något annat att berätta, än att han
stupat i strid mot saracenerna (i stället för baskerna).

Att för övrigt folkvisor funnits om Guillaume, framgår
av andra skäl. I en krönika från 1000-talet, Chronicon
Novaliacence, berättas om den från Ekkeharts dikt bekante
Waltarius, att han som gammal ingått i klostret, men att
hans gamla kämpalynne vaknat upp, så att han en gång
slagit ihjäl en skara rövare. Men alldeles samma historia
ligger till grund för Moniage Guillaume, och det är tydligt,
att denna historia, som framställer helgonet i en burlesk
belysning, ej kunnat berättas av munkarna i Gellone om
deras helgon. I stället få vi här antaga en dikt om en
gammal kämpe, som blivit munk, men vars kraftiga natur
och stridbara lynne ej kunnat kuvas av klostertukten —
en dikt, som knutits än till den ene, än till den andre av
traditionens hjältar. Vi återfinna den såväl i krönikans
berättelser om Waltarius som i Moniage Guillaume, i Moniage
Rainouart (en chanson tillhörande samma cykel), i en av
Didrikssagans berättelser, i nordiska folkvisor o. s. v. Och
överallt har själva historien karaktären av en ballad.

Den folkvisa, som i Chronicon Novaliacence hänförts till
den i folkdikten bekante Waltarius, stammar troligtvis från
900-talet. Men först efter 1000-talets mitt skrevos dessa
äldre, kortare dikter om till chansons de geste. Så gammal,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free