- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
314

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Det allvarliga dramat under 1300-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

abbedissan då till jungfru Maria och anropar henne om hjälp.
Omgiven av änglar, som sjunga en rondeau till hennes ära,
nedstiger den heliga jungfrun från sin himmel, förlöser
abbedissan och befaller änglarna att föra det nyfödda barnet
till en from eremit att uppfostras. Biskopen kommer, låter
“en matrona“ undersöka den anklagade, som tack vare
himladrottningens underbara hjälp befinnes vara jungfru, och
i följd därav dömer biskopen de båda angivarinnorna till
vatten och bröd. Men detta griper abbedissan så, att hon
— visserligen i hemlighet — bekänner sitt felsteg för biskopen,
som emellertid blott fylles av beundran för den “heliga
kvinnan“, för vilken jungfru Maria intresserat sig, och
flyttar henne till ett förnämligare kloster.

Trots det oerhörda bigotteriet, är det troligt, att dessa
mirakler ej författats av någon andlig man, ty skalden är
långt ifrån en beundrare av kyrkan. Nunnorna skildras,
även i andra mirakler, såsom mycket svaga för köttets
lockelser, kardinalerna äro servila ögontjänare och t. o. m. påvarna
äro mutbara. Lika litet sympatiserar författaren med de
världsligt store; de äro brutala och sedeslösa, lättförledda
av smickrare och örontasslare. Det är därför sannolikast, att
författaren varit en borgerlig skald.

Emellertid äro icke alla de fyrtio mirakierna av den typ,
som nyss behandlats. I några ingriper den heliga jungfrun
ganska obetydligt, och i ett par kan hennes roll alldeles
strykas, utan att detta inverkar på handlingen. Den tendens
mot ett rent världsligt, av kyrkan oberoende profandrama,
som vi kunnat iakttaga redan i Li jeu de S. Nicolas, kommer
här således än tydligare fram. Och redan nu, under
1300-talet, möta vi ett fullt modernt romantiskt drama av samma
karaktär som på 1500-talet och som endast har ett
rudiment kvar av underverket. Såsom exempel kunna vi taga
Ostes. Stycket börjar såsom en chanson de geste. Kejsaren
av Rom anfaller konungen av Spanien och erövrar staden
Burgos, där den spanske konungen inneslutit sin dotter.
Denna blir nu gift med kejsarens brorson Ostes. Men i
dennes närvaro skryter en hovman Bérengier över, att ingen
kvinna kunnat motstå honom. Ostes vidhåller sin hustrus
kyskhet, och de ingå ett vad. Bérengier begiver sig först
till Spanien, där drottningen vistas, förtalar Ostes, men
avvisas och misslyckas grundligt i sin förförelsekonst. Han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free