- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
317

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Det allvarliga dramat under 1400-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

drama utgör en historisk skildring av belägringen, är det
i grunden ett mirakelspel. Minnet av den lyckliga
tilldragelsen firades genom religiösa processioner, och vid denna
årligen återkommande fest uppfördes antagligen delar av
detta drama — ty det hela är så långt, att det svårligen
kan hava uppförts vid ett enstaka tillfälle. Liksom Ostes
är även Le siège d’Orléans ett mirakel. Peripetien
åstadkommes nämligen här, liksom i 1300-talets mirakler, genom
den heliga jungfruns ingripande. I en scen, som spelas i
himlen, vänder hon sig till Gud Fader med förböner för
fransmännen. Till en början är Herren obeveklig, men
beslutar till sist att utsända Jeanne d’Arc. Och stycket
slutar med en uppmaning att tacka Gud och jungfru Maria
för stadens räddning.

Fullt profant är blott ett enda stycke, L’histoire de la
destruction de Troyes av Jacques Millet, skrivet omkring 1450.
Denna “histoire“, som är en dramatisering av Trojasagan,
bör närmast jämföras med Ostes. Detta stycke var ju i
själva verket blott en chanson de geste, i vilken man
infogat den heliga jungfrun. Trojaspelet går ett steg längre,
behandlar ett lika världsligt ämne, men stryker jungfruns
parti. Det romantiska dramat är därmed färdigt och
frigjort från kyrkan. Antagligen skrevs dock även detta stycke
för de nyss omtalade festprocessionerna i Orléans, ehuru
blott för att giva festen större glans.

Men inom en annan art av medeltidsdrama skulle man komma
målet ännu närmare. Det var inom den s. k. moraliteten.

Moraliteten räknas av franska litteraturhistoriker till det
komiska dramat, men samtidigt erkänner man, att de flesta
ej innehålla några komiska element och att de alla hava
ett uppbyggligt syfte; såsom den viktigaste gruppen räknas
“moralités religieuses, édifiantes ou pathétiques“. Vidare
har den definierats såsom ett allegoriskt drama, men
samtidigt har man måst medgiva, att en mängd moraliteter
icke röra sig med några allegoriska figurer alls. Och någon
förklaring har man icke lyckats giva för moraliteten,
varigenom denna ställts i samband med medeltidens övriga
arter av drama. Vad är då moraliteten? Mysteriet var
bibeltexten, miraklet helgonlegenden i dramatisk form. Den
tredje arten av medeltidens drama, moraliteten, är predikan,
framställd på samma åskådliga sätt. Och i själva verket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free