- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
318

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Det allvarliga dramat under 1400-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

var det ur predikan, som alla tre arterna hade utvecklat
sig. Mysteriet hade, såsom vi minnas, till en väsentlig del
framgått ur profetdramat, vilket blott var en illustration till
pseudo-Augustinus’ predikan. Denna hölls i samband med
profetdramat, och under det att detta spelades, satt en präst,
föreställande Augustinus i biskopsstolen och åsåg, huru hans
predikan åskådliggjordes. Mirakelspelet uppfördes på
helgonets festdag, och den predikan, som då hölls, rörde sig
huvudsakligen om helgonets underverk, vilka sedan i
åskådlig form framställdes i spelet. Med en dylik versifierad
predikan börjar det förut omtalade Niklasspelet, och denna
slutar med att man i bild skulle ställa fram och visa
“undret, som jag har i ord och för eder nu beskrivit“. Även
de nyss omtalade fyrtio Miracles de Notre Dame föregingos
eller åtföljdes av en predikan, som hölls visserligen ej av
någon andlig man, men av en av gillets medlemmar. Det
medeltida dramats nära samband med predikan kan således
ej bestridas. Men nu erinra vi oss den medeltida predikans
karaktär. Den mest omtyckta metoden var att undervisa
medelst “exempel“, små anekdoter ur det verkliga livet eller
från sagan, noveller eller berättelser. Vända vi oss därifrån
till dramat, finna vi, att en stor grupp moraliteter ingenting
annat är än dylika anekdoter eller noveller i dramatisk form.
Hit hör i varje fall den äldsta moralitet, som bevarats,
L’histoire de Griseldis, som enligt manuskriptets uppgift
skrevs 1395. Innehållet är den bekanta berättelsen om
den undergivna hustrun. Den fattiga Griseldis blir gift
med markisen av Saluces, som därvid fordrar, att hon skall
vara honom blint undergiven. Han sätter henne även på
hårda prov. Då hon föder en dotter, tas denna från henne
— som Griseldis tror för att dödas. Men hon klagar ej,
icke heller då hon på samma sätt berövas sin son.
Slutligen förskjuter markisen henne, och hon får nästan naken
återvända till sin faders koja. Men ännu återstår en
prövning. Markisen förklarar, att han vill gifta om sig och
befaller henne att anordna den nya brudens mottagande.
Så frågar han henne, vad hon tycker om denna. Griseldis
prisar hennes skönhet, men ber ödmjukt, att markisen ej
skall utsätta henne för så svåra prövningar, som dem hon
genomgått, ty såsom mera ung och vek kunde hon möjligen
ej uthärda dem. Men därmed är Griseldis’ prövotid slut,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free