- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 2. Medeltiden /
328

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens avslutning - Dramat - Det allvarliga dramat utom Frankrike

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

i beröring med renässansen, hava vi såväl mysterier som
mirakler, egentligen dock från 1400-talets senare del. Och
liksom i Frankrike stå även här mirakelspelen på väg att
utveckla sig till romantiska dramer. Några, såsom Stella
och S. Uliva, äro stycken av alldeles samma typ som Ostes,
således dramatiserade chansons de geste, i vilka ett
underverk infogats. Men här avbröts utvecklingen därigenom,
att det antikiserande dramat framträdde redan i början av
1500-talet.

Det sedan så rika spanska dramat är under 1300- och
1400-talen egentligen blott känt genom notiser om vissa
föreställningar. Men av dem framgår, att arterna varit de
samma som i Frankrike, d. v. s. mysterier, mirakler och
moraliteter, alla här kallade autos, och först omkring 1500
börja källorna att flyta rikligare. Vi få därför tillfälle att
på tal om den spanska renässansen återkomma till detta
medeltidsdrama, som här fortlevde kraftigare än annorstädes
och som t. o. m. mindre än i England påverkades av det
klassiska.

Medeltidsdramer på tyskt språk finnas först från 1300-
eller 1400-talen. De flesta äro mysterier, men även några
mirakler, bland dem det mest bekanta tyska medeltidsspelet
Spiel von Frau Jutten, där den apokryfiska legenden om
påvinnan Johanna dramatiserats. Likaså hava vi några
exempelmoraliteter, såsom en dramatisering av den så ofta
behandlade sagan om Greven i badet — samma motiv, som
Calderon sedan upptog i Livet en dröm.

Mest betydande, näst Frankrikes, var Englands
medeltidsteater, och här har man också en stor mängd stycken
i behåll. Så finnas fyra stora serier: York, Towneley,
Coventry och Chester plays, alla mysterier. Vidare hava flera,
mirakler och även moraliteter bevarats; den äldsta
exempelmoraliteten är från mitten av 1400-talet. Men att närmare
gå in på dem kan här vara överflödigt, då de till typen
föga skilja sig från de franska; några äro måhända blott
översättningar. Detta drama, vilket på 1400-talet spelades
av de borgerliga gillena, fortlevde med oförminskad kraft
under det nästa århundradet, men övertogs då av
yrkesskådespelare och leddes i följd härav in i en alldeles ny
riktning. Ty det var till en del tack vare dem, som
medeltidsdramat utvecklade sig till renässansdrama.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/2/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free