- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 1 /
XII

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Företal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

de studerat jurisprudens och blef sedan en fanatisk svär*
mare. Han trodde sig vara af Gud utkorad att upplysa
verlden, och dertill invigd genom underverk och
uppenbarelser, bland annat genom elddop, då hans själ i fem dygn
var hoprullad såsom ett glödande klot och doppad i
eld-hafvet. Han satte nästan högre värde på Böhmes skrifter
än på Bibeln, hvarföre han ock förklarade Guds ord efter
och underordnade detsamma sina egna visioner och
uppenbarelser. Hans hufvudsyfte var att inrätta ett prestadöme
efter Melchisedeks sätt, hvari synderna försonas genom bön
och andra öfhingar. Derföre förkastade han den lutherska
läran om rättfardiggörelsen, ansåg sakramentema och
äktenskapet kunna undvaras och lärde, att om menniskan
vänder sig till en inre kontemplation och sålunda söker att
intränga i det heligaste och derjemte iakttager ett
rättfärdigt lefverne, kan hon, lik englarne, komma till en
fullkomlig syndfrihet. Af hållande sig både från sakramentema och
äktenskapet, bör hon tjena endast Christi altare och deraf
hafva sin lekamliga bergning. Desse den osynliga kyrkans
medlemmars åliggande är, att med böner och inre kamp
blidka Guds vrede emot menniskorna och sålunda vinna
själar åt Gud, utan att derföre bilda någon skild sekt i
den yttre kyrkan. Hans anhängare buro namn af
engeh-bröder. Man kan väl icke gilla de ytterligheter, hvartill
fantasin hade ledt Gichtel; men man bör derföre icke
förkasta driffjädern till hans lifsverksamhet, som var allmän
menniskokärlek, hvilken Gichtel skattade högre än den
christna tron. Kärleken är väl trons frukt, säger Gichtel,
men den är tillika dess lif och dess stöd. — Om menniskan
vill tjena Gud i anda och sanning, bör hon i bönen vända
sig till själens centrum. Derföre uppmanade han sina
vänner, att vända sin själ, vilja, begär och imagination till det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/1/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free