- Project Runeberg -  Historiska upplysningar om Religiösa rörelserna i Finland i äldre och nyare tider / Del 3 /
146

(1857-1863) [MARC] Author: Matthias Akiander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

medbröder i embetet, dem han utropat för oomvände
lärare och blinda ledare, men sig sjelf för upplyst och omvänd,
samt tillika röra vid ett och annat, som vid häradsrätten
för tidens trängsel skull af mig blef obesvaradt. Jag
upprepar alltså ännu samma fråga och lemnar mag. Utter till
pröfning och betänkande, att, innan en syndare kommer
till omvändelsen, föregå uppväckelser, medel och rörelser,
genom hvilka Guds Ande söker bereda och draga honom
dertill. Af dessa äro de första rörelser (motus primi)
ir-resistible, genom hvilka syndaren först blir genomträngd,
slagen och rörd i sitt samvete samt bragt till längtan
efter nåden och att blifva sin syndabörda qvitt. Stundom
äro dessa uppväckelser så starka och kraftiga, att derpå
följer genast en alfvarlig sinnets ändring, hvari
omvändelsen och bättringen består, som ses af Petri åhörares på
pingstdagen, fångvaktarens i Filippi och Pauli, äfvensom
konung Davids exempel. Men merendels äro de mattare,
så att ett hjertas motstånd emot dem yppas, hvilket
förorsakar, att den Hel. Ande måste genom nya
uppväckelser genom ordet, korset, sjukdomar klappa på syndarens
lyerta och söka att krossa det. Ja, ofta uppkommer en
status mixtus eller medius, som kallas träldomsståndet, då
syndaren väl är uppväckt, men ej rätt omvänd, och dess
hjerta, likt sur ved, som ej vill brinna och behöfver
många tändor. Hos mången kan en stor del af dess lifstid
bortgå på det sättet. Han anammar Ordet med glädje,
men det vill ej rota sig. Omsider kan dock Gud gifva en
sådan själ nåd till uppriktig omvändelse och bättring,
hvilken sedan continuerar i förnyelsen, efter doktor Luthers
utsago: tota hominis christiani vita nil est nisi continua
poenitentia. Men många kunna ock falla tillbaka i
säkerheten, eller skrymteri, eller förtviflan och andra afvägar.
På utvärtes åthäfvor och sensible känningar och rörelser
är i detta granlaga ämne föga att lita. Många kunna
va-< ra starkt rörda, bäfva, förskräckas, gråta, qvida m. m., men
det går snart öfver och ingen märkelig sinnes ändring visar
sig, som ses af Achabs exempel 1 Kon. 21:27. Allraminst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:10:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/amhistupp/3/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free