Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 1. Dogmens definition - I. Dogmens formel - II. Dogmens betydelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Man kan icke draga det enas bestämmelse i tvifvelsmål
utan att förfalla till kätteri eller, utan att göra sig skyldig
till uppror, undandraga sig den lydnad, man alltid är
skyldig det andra. Det är icke nog att instämma i de
definitioner eller de föreskrifter, som den apostoliska stolen gifvit
under förflutna tider, utan man måste också vara beredd
att antaga allt, som den i framtiden skall tillråda eller
besluta. Så ha på senaste tiden Pius IX och Leo XIII
befallt: — — — »Under händelsernas så svåra lopp skola
troende katoliker, om de vilja höra oss, såsom de äro
förpliktade att göra, tillse hvilka de plikter äro, som
tillkomma en och hvar, så väl i de meningar, de böra
omfatta, som i hvad de böra göra. Hvad deras tänkesätt
angår, är det nödvändigt, att de omfatta och fast vidhålla
allt hvad de romerska öfverherdarne öfverlämnat eller
ytterligare skola öfverlämna åt dem och att de offentligen
bekänna detta, så ofta omständigheterna fordra det.
Särskildt och företrädesvis angående det man kallar »de
modärna friheterna» böra de med afseende på dem hålla
sig till den apostoliska stolens dom, och hvarje troende
tillhålles att därom tänka hvad den heliga stolen själf
tänker.»5
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>