- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
53

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 2. Kyrkan - II. Det messianska riket och kyrkan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 7

dan efter den judiska synagogan och har sannolikt samma
arameiska namn. I västerlandet synes den fastmer antaga
formen af skolor eller af de vid denna tid i de grekiska
städerna så talrika hedniska församlingarna.

I allt detta finnes hvarken gudomlig institution eller
underverk af något slag, utan helt enkelt spelet och
verkan af de allmänna lagar, som styra denna sortens
samhällsföreteelser. Allt förklaras tydligt i hvarje del af
kejsarriket genom verkan af de naturliga orsaker, som falla inom
historieskrifvarens iakttagelse.

Utvecklingen af hvarje organism styres emellertid af
en ledande idé, som är liksom dess ideala och dolda själ.
Denna saknas lika litet här som annanstädes. Den
framträder redan från första stunden.

De i riket spridda kristna församlingarna underhålla
sins emellan täta förbindelser; de erhålla upplysning och
besök af samma evangeliets budbärare eller bero af samma
apostlar. Alla de af Paulus grundade församlingarna ha,
t. ex., mycket nära släktskapsband. De äro barn af samma
fader. Det är för den skull också naturligt, att de från
början haft ett mycket lifligt medvetande om sin andliga
enhet och att öfver de särskilda lokalkyrkorna just i
hedningaapostelns bref tanken framträdt på Guds eller Kristi
enda och universella kyrka. Principen för denna enhet
finnes däri att de i Kristus förenade kristne lefva samma
sedliga lif, ha förnimmelsen af att befinna sig i samma
religiösa förhållande till Gud och lifvas af samma ande
och samma hopp om ett evigt lif, hvari de skola ingå.
Aposteln Paulus fattar sålunda de heligas och utvaldes
kyrka såsom ett Kristi organ, rent af såsom hans kropp,
i hvilken Kristus, som är hufvudet, företer alla sin andes
dygder och utgjuter fullheten af sina gudomliga
rikedomar. Själarnas enhet, inre harmoni och gemenskap bilda
sålunda redan den skarpt uttalade väsentliga karaktären
hos Kristi kyrka. Men denna enhet, i hvilken alla
skiljaktigheter eller naturliga och samhälliga motsatser utplå-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free