- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
78

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - I. Historiskt begrepp och öfvernaturligt begrepp

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

78

tionen af öfvernaturlig ordning. Den öfverlämnade
sanningen och själfva handlingen af dess öfverlämnande äro
båda lika mycket beklädda med gudomlig karaktär.
Kyrkans tradition blir sanningens suveräna regel och befinner
sig på samma gång upphöjd öfver all kritik och alla
meningsskiften.

Man sätter ofta, i synnerhet efter de af
protestantismen framkallade stridsfrågorna, kyrkans tradition och den
heliga skrift emot hvarandra. Ur historisk synpunkt har
denna opposition intet skäl för sig, ty skriften är endast
traditionens första form, fastslagen i böcker och sålunda
skyddad för förändringar och glömska. Om frågan vore
att lära känna hvad den primitiva kristendomen varit, är
det tydligt, att de apostoliska skrifterna för
historieskrifvaren äro den bästa källa till upplysning, som han kan
rådfråga, enär de äro det äldsta och trognaste
vittnesbörd vi äga. Hvad man från slutet af andra århundradet
kunde berätta om Kristi lif, utom dessa skrifna verk, är
nästan alldeles utan värde.

Men ur dogmatisk synpunkt blir frågan, åtminstone i
katolicismen, omvänd. Här är det nämligen kyrkan,
som en gång för alla bestämt hvad som bör anses för
gudomlig skrift och hvad som bör betraktas såsom
apo-kryfiskt. Det är kyrkans traditionella tro, som allena
tillåter att tolka de heliga skrifterna på ett berättigadt
sätt. Den högste skiljedomaren i tvisterna är sålunda
icke skriften, utan traditionen. Den förra förblir den
senare underordnad. I kyrkan finnes en dold
sanningstradition, af hvilken de bibliska skrifterna äro endast ett
första utflöde och från hvilken de icke kunna skiljas utan
att förlora hvarje garanti och allt värde. Tridentinska
konciliet har på samma linje, såsom utgångna ur samma
källa, ställt inspirationen, de apostoliska skrifterna och
traditionerna, trossatser och bruk, som genom apostlarnes
muntliga öfverlämnande kommit ända till oss, och på det
att man icke, såsom protestanterna göra, skall kunna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free