- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
94

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - V. Uppkomsten af den katolska läran och traditionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

94

V.

Uppkomsten af den katolska läran om traditionen.

Traditionens idé innefattar tre termer: en utgångspunkt,
en slutpunkt och en föreningslänk mellan båda. I den
katolska teorin är utgångspunkten Gud själf, slutpunkten
åter den stridande kyrkan, och länkarne mellan båda äro
apostlarne och deras efterträdares legitima linje. Denna
mellanlänk blir sålunda den väsentligaste länken. A ena
sidan räcka apostlarne handen åt Kristus och Gud; å
den andra sidan tillhöra de kyrkan och representera
henne. Genom dem förblir uppenbarelsen gudomlig ända
till slut, utan att vanställas eller fördärfvas.
Apostolici-teten skall sålunda vara det nödiga och väsentliga
kännetecknet på den katolska traditionen. Här träffa vi på
själfva grunden till kyrkans ofelbarhet.

Denna dogmatiska lära om traditionen ter sig för oss,
för första gången bestämd och stadgad, i form af en ofelbar
och allenahärskande lag i Irenæus’, Tertullianus’ och
Hippolytas’ skrifter. Dessa skriftställare bragtes till att
formulera den under sin kamp mot gnosticismen och sin tids
öfriga kätterier. De förklara dess uppkomst med fullaste
uppriktighet. Det är ett vapen, som de smidt midt under
striden för att åt sig betrygga en länge oviss seger.

Hvarom tvistade man i dessa teologiska strider
under det andra århundradet, hvars förvirring och stormar
gifva en föreställning otn kaos? Det gällde att få veta,
hvarest den sanna läran var och huru man skulle kunna
igenkänna henne. Det var af många skäl farligt att upptaga
meningsskiftet med kätteriets lärare. För det första kunde
man icke hoppas vederlägga eller öfvertyga dem. På
vetenskapens eller exegesens område voro de katolska
biskoparne, som hade beundransvärda dygder, svaga i jämfö-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free