- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
105

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 3. Tradition - V. Uppkomsten af den katolska läran och traditionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ros

andliga arf. Det var en ny filosofi, som uppstod af
betraktelsen af historiens rörelse.52

De mest framstående katolska teologer bemäktigade
sig densamma genast.53 Möhler i Tyskland, Newman54
i England och en mängd lärare litet hvarstädes
utvecklade en ny teori för traditionen, hvilken slutligen numer
blifvit gällande. Liksom en familj eller en nation, har
kyrkan sin egen genius, som lefver och verkar i henne.
Denna genius är profeternas och apostlarnes; den är
Guds egen ande, som Kristus utlofvat åt dem, som tro
på honom. Evigt skapande makt, alltjämt högre
glänsande ljus i mörkrets sköte, förnyar denne ande de gamla
sakerna och låter nya framträda; han öppnar åter
skriftens tillslutna bok och förlänar djup insikt i densamma.
Tack vare honom, är den gudomliga uppenbarelsen icke
mera ett förtorkadt pergament i det förflutnas arkiv,
som oupphörligt aflägsnar sig allt mera bakom oss; den
blir aktuell, närvarande, oändlig. Med ett ord, den
katolska traditionen är Kristus själf, som från släkte till
släkte på nytt förkroppsligar sig i den historiska
kyrkan, som är dess kropp, och genom tidsåldrarne
förrättar en beständig tjänst af betraktelse och
uppenbarelse.55

Bossuets, Vincentius Lerinensis’ och Tertullianus’
gamla argumentering är omvänd. Pyramiden hvilar på sin
spets. Det, som var teorins slutsats, har blifvit dess
premisser. Kyrkan är ofelbar, därför att hon äger sanningen
i sitt förvar, och hon äger sanningen, därför att hon är
ofelbar. Kretsen är sluten.

En intressant anmärkning bör göras: den nya teorin
är på en gång det farligaste medgifvande åt de modärna
idéerna och den fullständigaste apoteos af hierarkin.

På ingen annan punkt har den katolska teologin
utseende af att vara mera liberal, mera närma sig den
idealistiska filosofin; i ingen annan punkt lyder hon i själfva
verket trognare den katolska principens inre logik och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free