- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
135

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 4. Episkopatet - IV. Prästämbetet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

135

tjänst och rang eller samhällsklass.33 I ett af sina bref
använder Ignatius detsamma ännu på alla de kristnas
församling.34 Men i verkligheten funnos inom hvarje
samfund flera klasser eller brödraskap. Där fanns de vanliga
medlemmarnes, änkornas och matronornas, trons
bekänna-res, diakonernas, seniorernas och biskoparnes kleros?h

Den prästerliga idéns frambrytande och öfvervikt
rubbade jämvikten mellan dessa olika klasser och förändrade
fullständigt förhållandet mellan dem, som voro beklädda med
den prästerliga värdigheten, och samfundet. De
undan-sköto i skuggan eller underordnade alla andra under sig
såsom grader på den hierarkiska skalan, hvars spets de
intogo. Seniorernas och biskoparnes ordning blef den
framför allt kyrkliga ordningen, den suveräna prästerliga
kasten, kleresiet.30

Prästen gäller ingenting utan offret. Så snart
föreställningen om offret infördes, blef denna den axel, kring
hvilken den revolution vi nyss beskrifvit kom att vända
sig. Samma rörelse, som förde den kristna kulten till
den katolska mässan, förde det primitiva presbyteratet till
det prästerliga episkopatet.

Den af Kristus fordrade och i hans evangelium
bestämda kulten är tillbedjan i anda och sanning, d. v. s.
hjärtats bön, förtroendet till faderns kärlek, själens och
lifvets moraliska helgelse. Han afskaffade sålunda offer
och offrare, tempel och altare. Jesus har mer än en gång
uttryckt sitt förakt för de levitiska riterna och offren.
Han rensade templet från de handelsmän, som belamrade
det, och profeterade slutligen dess nära förestående
förstöring.37 Med den messianska æran skulle offren för öfrigt
upphöra.38 Huru har under sådana förutsättningar den
kristna kulten kunnat väsentligen bli ett offer och den
gudstjänstförrättande en offrare?

Detta tog sin början genom liknelser. För att
förklara och rättfärdiga en så radikal förändring måste den
nya religionens predikanter betjäna sig af det religiösa
Scibatier. 10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free