- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
139

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 4. Episkopatet - IV. Prästämbetet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

139

samma monopol och samma mystiska och fruktansvärda
makt, vare sig att göra gudomligheten nådig eller att
lös-släppa dess vrede. Helgelsens ord ha samma magiska
verkan som de gamla riternas formler och samma makt
att göra våld (om saken är nödvändig) på den gudomliga
viljan. Prästen är mer än människa, mer än ängel.49
Nödvändig medlare mellan jord och himmel, förfogar
han öfver Guds egen auktoritet. Han stänger, och ingen
öppnar; han öppnar, och ingen stänger. Han frälsar och
fördömer utan vädjan. Det är detta, som man kallar
nycklarnes makt.

Mellan menigheten och prästämbetet är skilsmässan
fullständig. Den vackra evangeliska bilden om herden och
hjorden, som togs på allvar och tolkades bokstafliga
tjänade därjämte till stöd för detta monopol. Man vet huru
jesuitgeneralen Lainez i ett berömdt tal, som han höll
inför tridentinska konciliet, tolkade detta: »Fåren äro
djur i saknad af förnuft och kunna följaktligen icke ha
någon del i kyrkans styrelse».60 Det finnes sålunda två
kyrkor: en, som omfattar den kristna menigheten i dess
helhet; en annan, som är kyrkan i sträng mening, det är
hierarkin. Den senare tillhör åliggandet att styra och
undervisa ; den förra tillkommer det att lyda och låta sig
undervisas.’’1 Den katolska arkitekturen har öfversatt denna
delning af Kristi kropp genom att i sina byggnader
genom galler och trappsteg skilja koret från förskeppet.
Koret är prästernas kyrka; förgården, förskeppet, är de
troendes kyrka. På samma sätt skilde i de gamla
templen ett förhänge eller skrank den profana hopen från
Gudens helgedom, där endast prästen hade rätt att
inträda och tjänstgöra.

En vacker legend, som inspirerats af den primitiva
kristna anden vill, att i samma stund Jesus utandades på
korset, förhänget i Jerusalems tempel sönderslets af en
osynlig hand och det allra heligaste, som dittills
förbehållits uteslutande åt den suveräna offraren, öppet visade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free