- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
176

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - FÖRSTA BOKEN. Den katolska auktoritetsdogmen - 5. Påfvedömet - III. Legenden om den helige Petri stol

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

176

III.

Legenden om den helige Petri stol.

1 slutet af andra århundradet är Petruslegenden ännu
långt ifrån att vara enkel och likformig. Den har två icke
allenast åtskilda, utan motsatta grenar: den mer eller
mindre judaiserande ebionitiska grenen, som representeras
af den sällsamma romanen: De clementinska homilierna,
och den ortodoxt katolska grenen, som representeras af
den romerska traditionen, Irenæus’ och Tertullianus’ teorier
och Acta Petri et Pauli. Hvad som väsentligen åtskiljer
dessa två legender är den roll, som aposteln Paulus spelar
i dem, och det sätt, hvarpå hans verk och hans person
framställas. I den första är Paulus »människan-fienden»,
den upproriske kättaren, Kristi motståndare och
motståndaren till hans apostlar, i första rummet till Petrus.17 Han
afmålas och brännmärkes under namn af Simon Magus,
fadern till tidens alla kätterier; och Petrus reser, efter hvad
det vill synas, endast för att bekämpa, afslöja och slutligen
låta honom stå med skammen. I den katolska legenden
däremot äro Petrus och Paulus i full öfverensstämmelse
med hvarandra; de ha båda lidit martyrskapet i Rom
under Nero och äro föremål för lika stor dyrkan. Småningom
upphör emellertid detta slags jämlikhet; Petri auktoritet
förstör den; hans privilegium såsom apostlarnes furste
upprättas. Paulus blir hans ödmjuke och lydaktige
medhjälpare. Petri stol, som rests i Rom, blef kristenhetens
medelpunkt och skulle slita alla tvistefrågor.

I dessa två legender är diktens andel nästan lika stor.
Med samma historiska utgångspunkt ha de jämsides
förstorats till motsatta partiers tjänst. Om den ena
triumferat öfver den andra, så har detta skett därför att de
intressen den tjänade blefvo de förhärskande i kyrkan och
måste bli förhärskande i historien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free