- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
303

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 3. Dogmens fortskridande upplösning - IV. Dolda frön och nya röster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3°3

Allt är icke klart i Lessings tanke. Hans kristèndom
bestar i några eviga sanningar utan samband med historien.
Historien är icke allenast oförmögen att upprätta dem,
utan står till och med i motsägelse med dem. Ingen
brygga finnes att öfvergå från de historiska händelsernas
område, hvilka äro tillfälliga, till det eviga förnuftets
område. Antitesen mellan det, som är oföränderligt, och det,
som är tillfälligt, mellan Gud och världen, är absolut.
Följaktligen blir själfva tanken på en gudomlig uppfostran
af människan genom historien omöjlig. Däri ligger*
huf-vudfelet hos Lessings teologi; genom denna ännu
oöfver-vunna dualism tillhör han Wolffs och den naturliga
religionens tid. För att en uppfostran skall finnas i historien,
måste det i historien finnas en fortskridande uppenbarelse
af det gudomliga förnuftet, måste den metafysiska
sanningen vara inneboende i den mänskliga utvecklingen;
det gudomliga ordet måste varda kött, och tid och
evighet, historia och metafysik måste försona sig. I sin
egenskap af historisk makt skall kristendomen då till fullo
återtaga sitt värde och sin värdighet. Lessing förkunnade
den omhvälfning, som borde försiggå, men kände sig
sakna styrka att företaga densamma. I sina önskningar
åtrådde han en mäktigare tänkare än han. Han var blott
en förelöpare och sade detta. Den nya tidsålderns
Messias blef Schleiermacher.11 Denne storman tillhör
sekelskiftet. Med honom återkommer Luthers reform till sin
skapande princip: rättfärdiggörelsen genom hjärtats tro,
och protestantismen inträder i ett nytt skede.

Schleiermachers härstamning bestämde honom på
förhand till det värf han utförde. Från de mähriska
bröderna, som uppfostrade honom, tog han i arf en varm,
djup gudsfruktan, som var tämligen frigjord från dogmen.
Därefter bildade sig hans tanke i Platons och Spinozas
dialektiska skola. På denna grund hvilade hans teologis
båda konstitutiva element: hjärtats religion, betraktad
såsom ett orubbligt och oföränderligt erfarenhetsförhållande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0313.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free