- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
318

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 4. Bibelns auktoritet i nittonde århundradet - I. Väckelse och reaktion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3iS

sextonde seklets trosbekännelser och Skriftens ofelbara
bokstafsauktoritet. Hvarken de engelska puseyisterna eller
de neo-lutherska tyskarne hade en känsla af huru osäkert
det var för kyrkan och farligt för den protestantiska
principen att inlåta sig i ett företag, som bildade den
våldsammaste anakronism. Historien är sig stundom lik, men
upprepar sig aldrig. De gamla flaskorna, i hvilka man
sökte gjuta den nya skördens vin, skulle snart springa
sönder och låta det strömma bort åt alla håll.5

I länderna med fransk tunga var Louis Gaussen,
pastor och professor i Genève under seklets förra hälft,
den mest lysande och mest logiska förfäktaren af
auktoritetstron och bibelns bokstafsinspiration. Hans namn har
också blifvit den sista symbolen för en lära, som hans
skriftställaregåfva lyckades att för en stund galvanisera.

Han framställde denna lära i en form och med en
logik, som båda voro utomordentligt enkla. De heliga
skrifternas kanon, d. v. s. samlingen af de skrifter, hvilka
numer inneslutas mellan en protestantisk bibels pärmar,
har gjorts af Gud själf och från början gifvits åt kyrkan
med uttryckligt förbud att lägga något till eller taga något
ifrån. Detta är ett stort historiskt underverk, om hvilket
historien — det är visserligen sant —- ingenting nämner,
men på hvilket man likväl måste tro, alldenstund ingen
säkerhet i annat fall skulle finnas längre för tron. Den
sålunda uppståndna bibeln gifver sig ut för Guds rena
ord. Man måste för den skull anse den för detta i alla
dess delar och efter själfva bokstafven. Namnet på de
män, som hållit i pennan, för att vid olika tider och på
olika ställen skrifva dessa böcker, betyder föga. De ha
endast varit den helige andes verktyg, och han är den
ende ansvarige författaren så väl till stilen som till
tankarne. Hvarken förnuftet eller samvetet har något att
säga inför denna alltigenom gudomliga text. Då Gud
talar, har människan endast att underkasta sig, tiga och
tillbedja. Gaussen var predikant och skald; men han hade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free