- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
357

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - ANDRA BOKEN. Den protestantiska dogmen och auktoriteten - 5. Hvad är bibeln - IV. Försök till syntes

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

357

Angående frågan om bibelns kanon är deras dubbla
vittnesbörd enahanda. Historiens och fromhetens
förutsättningar sammanfalla och bekräfta hvarandra inbördes.
Kritiken visar, att förteckningen på de heliga böckerna
icke har bestämda gränser, åtminstone icke i början.
Fromheten fastställer och samlar alla dagar hvad som för
henne är »Guds ord», utöfver liksom inom dessa gränser.
Hon känner större uppbyggelse af att läsa
Makkabeer-boken än att läsa Esters eller Simsons historia. Polycarpus’
bref synes henne äga en mera sant apostolisk inspiration
än Petrus’ andra bref.

Den historiska kritiken visar mångfalden af bibelns
böcker; den fastställer deras skiljaktighet till tiden och
deras olika författare, idéer, syften, växlande innehåll och
form, genom hvilket allt de skilja sig från hvarandra;
den ådagalägger, att de motsvara tre mycket olika och
mycket ojämna religiösa och moraliska utvecklingsgrader.
A sin sida gör den enkla fromheten, som endast ledes af
sin instinkt samma upptäckter. Denna sofring af den
traditionella bibeln, som man så mycket förebrår den nya
teologin, gör hvarje kristen i praktiken utan tvekan eller
betänklighet. Han vänder sig alltid till de delar af
skriften, som nära hans tro och trösta hans sorger, medan han
försummar de delar, som endast äro förtorkade och
ofruktbara områden. Lika litet för den praktiska fromheten
som för den upplysta tanken sammanfaller kyrkornas bibel
med »Guds ord».

Då man säger, att fromheten behöfver ett yttre intyg,
ett under för att igenkänna och mottaga detta gudomliga
ord, är detta åter ett misstag. Evangeliet synes henne
icke mindre gudomligt eller frälsningsbringande därför att
det historiska studiet af senare traditioner om Kristi
födelse visar henne, att man icke kan draga någon bestämd
slutsats angående det sätt, hvarpå han kommit till världen.
Johannes döparen gjorde intet underverk. Var han för
den skull mindre profet? Jesus förklarade honom ju för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free