- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
382

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 1. Öfvergången från auktoritetsreligionerna till andens religion. Förberedande dialog - II. Det historiska vittnesbördet och kritiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

382

själstillstånd, är ingen synd. Det är således hvarken de
facto eller de jure tillåtet eller möjligt att uppställa
fordringen på Kristi ords absoluta ofelbarhet i den historiska
form, i hvilken vi äga dem. Äro vi omsider eniga på
denna punkt? Och ha vi slutligen befriat oss från alla dessa
osammanhängande och hvarandra motsägande idéer om
relativ auktoritet och begränsad ofelbarhet?

Adelphe: Ja, ur den formella synpunkten för den
religiösa kunskapsteorin och för frågan om metoden; nej,
ur materiell synpunkt, ur de faktas synpunkt, hvilka bilda
Guds uppenbarelse och det historiska vittnesbörd, som
intygar dem. Det synes mig som detta sistnämnda ännu
förblir en auktoritet, så till vida som det deltager i sitt
innehålls gudomlighet. Bibeln, uppenbarelsens historia,
antager i våra ögon denna uppenbarelses auktoritet, så
vida icke denna senare icke skulle äga någon realitet.
Jag skall närmare förklara mig.

Kristendomen är icke en filosofi eller ens en rent
subjektiv religiös inspiration. Den är ett bestämdt historiskt
faktum, följaktligen objektiv och motståndskraftig, på hvilket
vår tro kan och bör stödja sig. Eljest sväfvar den i luften
och ombildas till dröm och fantasi. Ni fruktar
illumina-ternas fanatism; det finnes intet annat medel att undvika
densamma än traditionen och historien. Kom ihåg Rothes
beundransvärda teori. Han urskiljer två saker i
uppenbarelsen : Guds ord i Guds mäns samvete eller inspirationen
och Guds handlingar i mänsklighetens historia eller Glids
historia. Utan det första elementet förbli handlingarna
stumma och döda; i det andra förblir inspirationen rent
subjektiv och utan föremål. Båda genomtränga hvarandra
och bilda en lefvande organism, liksom själ och kropp.
Kroppen må vara sjuklig, bräcklig, gjord af jordiskt stoft,
den är dock en lefvande kropp, icke ett lik. Sammaledes
förhåller det sig med bibeln: den är lefvande genom anden,
som uppfyller densamma, och som alla lefvande kroppar
utöfvar den en oförneklig verkan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free