- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
432

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 3. Nya Testamentet är grundlag för andens religion - II. Det paulinska begreppet om inspirationen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

432

icke. Ingen bekänner Kristus såsom Herre, om icke genom
den helige ande.17

Detta inspirationstillstånd, ett gemensamt och
beständigt privilegium, denna öfverflyttning af principen och
driffjädern för det religiösa lifvet från institutionernas
yttre område till medvetandets är den afgörande punkten
i den paulinska antitesen mellan gamla och nya förbundet,
mellan bokstafvens religion och andens religion. Den
första åstadkom endast darrande slafvar; den andra skapar
myndiga människor, fria människor och »Guds söner».18
Paulus förklarar med ett särskildt välbehag denna
befrielses princip och karaktär. Där Kristi ande är, där
är friheten. Andens man (nvtv/iair/.äc) har i den ande,
som bor i honom, en norm, som är högre än allt. Han
bedömer allt och bedömes af ingen. Slafvinnan Hagar,
såsom symbol af Mose lag, föder barn till träldomen;
Sarah, makan, bilden af den evangeliska frigörelsen, föder
barn till friheten. »Till frihet har Kristus frigjort oss;
stån därför fast och låten eder icke på nytt fångas under
träldomsoket.»10

Men denna Guds eller Kristi ande, som är en
princip för den inre friheten, är icke en rent formell och tom
princip. Den är icke allenast frihet, den är kärlek och
helighet. Den helgar viljan och bestämmer henne till att
offra sig, hängifva sig utan förbehåll och utan
beräkning-åt nästans väl. Den uppfyller sålunda den moraliska
lagens substantiella rättvisa; ty endast kärleken
förverkligar lagen, ity att hela lagen sammanfattas i denna enda
föreskriften: »Du skall älska din nästa såsom dig själf»,
hvarför också den gamla ordningens afskaffande i
verkligheten är fullbordandet af den gudomliga afsikt, som
grundat den.20

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0442.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free