- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
433

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 3. Nya Testamentet är grundlag för andens religion - III. Den Johanneiska inspirationsläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

433

III.

Den Johanneiska inspirationsläran.

Femtio år yngre, har den Johanneiska uppfattningen
af inspirationen ändå mera befriat sig från de tillfälliga,
underbara och sjukliga formerna, men har samma princip
och går till samma mål: det kristna samvetets autonomi.

Paulus sade: »Herren är anden.» Johannes säger:
»Herren är ordet, vordet kött.»21 Båda formlerna härröra
från två helt och hållet olika idékretsar, som dock äro
religiöst likvärda. Guds uppenbarelse eller meddelelse genom
ordet är i grunden identisk med uppenbarelsen eller
med-delelsen genom anden. Ordet är lif och ljus; det inträder
i världen såsom ljusets och lifvets princip.
Förkropps-ligadt i Jesus, kom det till hans folk, som icke mottog
honom, men till alla dem, som anammat honom, har han
gifvit rätt och makt att bli »Guds barn», därför att de
äro födda af Gud.22

På samma sätt som anden uttrycker den gudomliga,
universella och eviga grunden i Jesu historiska person,
sammalunda har det förkroppsligade ordet till sitt
innehåll ljuset och lifvet. För den skull kan och bör det,
alldeles som anden, också upptagas af de troende och sålunda
bli det moraliska innehållet af deras nya personlighet.
Logos, förkroppsligad, är lifvets bröd; det har kommit
ned från himmelen, det erbjudes till att ätas såsom en
gudomlig föda, hvilken gifver själen det eviga lifvet. Det
är af denna anledning, som i fjärde evangelium Jesus, då
han använder den sällsammaste af alla symboler, säger
och envist upprepar: »Den, som äter mitt kött och dricker
mitt blod, han har evigt lif . . . ty mitt kött är sann mat,
och mitt blod är sann dryck.» Allt detta är
beundransvärdt klart och i grunden mycket enkelt. Logos eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0443.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free