- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
452

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 4. Innehållet i Andens religion - II. Frälsningens evangelium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

452

äro de fattiga, ty himmelriket hörer dem till! Saliga äro
de, som törsta och hungra efter rättfärdighet! Saliga äro
de renhjärtade! Kommen till mig, I alle som äro
betungade och som liden, och jag skall vederkvicka eder!» Det
är tydligt, att intet samtal ens kan inledas.

Jesus har, säger Pascal, icke kommit och behöfde icke
komma med Alexanders ståt eller med Arkimedes’ snille
och kunskaper. Han kom med de enda storheter, som
utmärkte honom, med heligheten och barmhärtigheten.
Han vänder sig till hjärtat, alldenstund i hjärtat innehållas
alla lifvets källor. Dessa källor vill han rensa och åter
öppna, säker om att, då han förnyar dem, skall han förnya
hela lifvet.

Efter som han är född i sitt folks tradition, stannar
han för den skull med fullständig naivitet i denna och
fäster sig vid den. Han rör sig obesväradt inom de
folkliga begreppens ram, liksom en läkare, som inträder i ett
fattigt hus, betjänar sig af de instrument och tillgångar,
detta erbjuder honom till att rädda den sjuka, som kallat
honom.

Hvad betyda formerna och medlen? Jesus sätter icke
sin lit till föreställningar och teorier. Han vet, att hans
ords dygd är i honom. Det är hans persons närvaro och
gåfva, som verkar på själarna, under hvilken skepelse och
genom hvilket medel denna närvaro än yttrar sig eller
denna gåfva fullbordas. För den skull talar och handlar
han för hvarje gång på det mest lämpliga sättet för att
bringa denna gåfva och närvaro i beröring med dem han
möter på sin väg; han vill framför allt träffa den centrala
och lefvande punkt, från hvilken lifvet framspringer: hans
predikan och hans löften ha en messiansk och
eschato-logisk form, därför att de icke kunna ha någon annan. Men
detta är endast ett skal. Man måste krossa detsamma
för att nå den milda och saftiga kärnan. Läka och frälsa
äro för honom liktydiga. Se där, hvarför hans evangelium
är frälsningens evangelium. Frälsningen är målet för all

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0462.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free