- Project Runeberg -  Auktoritetsreligionerna och andens religion /
490

(1904) [MARC] Author: Auguste Sabatier Translator: Oscar Heinrich Dumrath
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - TREDJE BOKEN. Andens religion - 5. Den vetenskapliga teologin, dess innehåll och metod - V. Teologins innehåll, funktion och metod

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

490

visso, bredvid språket, det ansenligaste sociala faktum, som
sociologen kan studera. Teologins sociologiska karaktär
och betydelse skola i framtiden framträda och påtvinga
sig med en allt större påtaglighet.

De dogmer, läror och trossatser, som erhållits, äro intet
annat än det intellektuella uttrycket för det i ett visst
samhälle gemensamma religiösa medvetandet. Genom dessa
dogmer och dessa läror ådagalägger detta medvetande
sitt innehåll och förklarar för sig själft sitt ursprung och
sin rätt att vara till. Visserligen uttrycker det sig och
gifver sig till känna äfven under andra former, t. ex. i den
kult, de institutioner och de seder det alstrar. Teologin
får icke försumma att fästa sin uppmärksamhet härpå.
Slutligen uppenbarar sig det religiösa medvetandet
ingenstädes mera omedelbart, med större noggrannhet och
klarhet än i dogmen. På hvilket sätt, enligt hvilka lagar,
med hvilken grad af berättigande öfversättes den
omedelbara förnimmelsen af den fromhet, som kommer från Gud,
i bilder, i begrepp, i läror, i anden? Det är den
vetenskapliga teologins uppgift att iakttaga denna känslans
öfvergång till idén och uppskatta idén, så vidt som den
är känslans mer eller mindre riktiga och adekvata uttryck.
Dogmen blir sålunda nödvändigtvis ämne för hennes
studium och det band, genom hvilket hon fäster sig vid den
sociala religiösa traditionen och arbetar på att reformera
och föra densamma framåt. Den kritik hon utöfvar på
det förflutnas formler kan vara grundlig och sträng, men
slutar alltid med att vara positiv, ty, då den frigör den
religiösa känslan från de utnötta omhöljen, under hvilka
hon lider, misskänd och förlamad, återgifvet· den henne
sin spänstighet och sin outtömliga skapande kraft.

Härifrån härflyter teologins religiösa och sociala
funktion. Denna funktion är dubbel. I första rummet bör den
göra dogmerna begripliga och följaktligen också aktade.
Häri lyckas hon endast genom att upptäcka lagarne för
deras uppkomst och deras utveckling, i det hon visar dem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:14:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/andrelig/0500.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free