Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
stalten af menskligt och djuriskt, framställde Greken sin
gud efter sin egen kild. Dock måste äfven den Grekiska
konsten, innan kon hann fram till det klart utbildade
idealet genomgå flere lägre utvecklingsgrader, under kvilka
formsinnet ännu var outveckladt ock bildningsdriften tog
sig uttryck i tafatta ock klumpiga framställningar, ock
man kan äfven spåra en ock annan direkt inflytelse från
Orienten, såsom t. ex. i den Epkesiska Diana, hvilken
afkildades med hundra bröst från halsen till fotterna.
Från sådana villfarelser blefvo de likväl snart fria, ock
naturen blef deras enda rättesnöre vid uppsökandet af
de former, som passade för förverkligandet af deras
idéer. Derföre kan man med fog säga, att den
Grekiska skulpturen, som ju gäller för att vara ideal i
högsta bemärkelse ock nog äfven är det, d. v. s. utgör
en ren motsats mot hvad man kallar naturalistisk
framställning, dock ytterst hvilar på eller består i en
naturalism, den ädlaste ock riktigaste, som någonsin framträdt,
emedan den sant ock träffande återgifver det ideella
innehållet, utan att i någon mån öfvergifva den
naturståndpunkt, som den äkta konsten nödvändigt måste innekafva.
De medel, kvilka kjelpte Grekerna framåt till
förverkligande af idealet voro tvenne, nemligen dels den sköna
menniskoracen, dels folkets fria sedvanor och lefnadssätt.
Hvilken kar ej hört talas om den Grekiska profilen? För
dess klassiska skönhet kar man dock mera för gammal
häfds skull haft ett slags respekt än egentlig kärlek, —
ock kvarföre? Emedan den icke motsvarar de begrepp om
skönhet, kvilka vi, den moderna tidens barn, hylla. Vi
fästa oss nemligen till följe af kela vår bildning och
sinnesriktning icke vid formen, utan vid uttrycket, ock vid
detta så ensamt ock uteslutande, att vi kunna glömma en
ful gestalt för ett vackert öga, men icke tvärtom, samt
finna den plastiska shönketen död ock ledsam, emedan
den ej talar till oss med ett lifligt uttryck. Hvar ock en
bör lätt inse, huru ensidigt vårt omdöme härvid är. Må
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>