- Project Runeberg -  Antiqvarisk/Antikvarisk tidskrift för Sverige / Adertonde delen /
1:30

(1864-1924)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den gamla uppfattningen[1], utan vistades annorstädes.
Såsom vi se, hänvisar icke blott tiden utan äfven grafskicket
på Odinskulten. Äfven mark- och mossfynden kunna
sammanställas med Odins »lag» (Ynglingasagan, kap.
VIII), enligt hvilken hvar och en skulle efter döden
åtnjuta, hvad han under lifvet gräft ned i jorden.[2]
Bornholm har man hittills endast funnit 3 brakteater,
däraf ingen af dem, som enligt Salins åsikt föreställa
Odin, däremot har man bland »guldgubbarne» på ön funnit
sådana, å hvilka en mänsklig figur (kvinna?) framräcker
ett horn (fig. 2, a, b). Dylika figurer finnas å de gotländska
Fig. 2, a och b. »Guld-gubbar.» Bornholm. <smal<su1</su</smal/<smal<su1</su</smal.
Fig. 2, a och b. »Guld-gubbar.» Bornholm. 1/1.
Fig. 3 och 4. Hängprydnader af silfver Öland. <smal<su1</su</smal/<smal<su1</su</smal.
Fig. 3 och 4. Hängprydnader af silfver Öland. 1/1.


[1] För denna uppfattning synas nordborna hafva ägt en
svårutrotlig tendens. De tre gånger en annan uppfattning vunnit insteg,
yngre bronsåldern, 200-talet eft. Kr. och med kristendomen, har den
kommit utifrån. I första fallet har man efter en lång period återgått
till den gamla uppfattningen, äfven efter införandet af Odinskulten
uppträder ett par århundraden senare åter skelettgrafven och
brandgropen med bålmörja.
[2] En konsekvent tillämpning på de stora mossfynden af den här
framställda uppfattningen medför en modifikation i uppfattningen af
dessa fynds religiösa betydelse. Äfven i tvenne af dem förekommo
denarskatter, hvilka ej gärna kunna tänkas utgöra votivoffer. Dessa
stora fynd skulle i så fall sammanställas med öfriga mark- och
mossfynd därutinnan, att föremålen utlagts icke till gudarne, utan för
deras räkning, som stupat i de förutgående slagen. Jfr härmed
Hildesagan, i hvilken kämparne efter döden uppväckas till ny strid
(Ska’ldskaparmál, kap. L. Symmonds i Grundriss der german. Philologie
2:dra uppl., III, sid. 709).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 02:45:35 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/antiqtid/18/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free