Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sarah Bernhardt - V - VI
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
309 SARAH BERNHARDT
skørtet Kolumbines Lig; at gøre en Tragedie af en Pan-
tomime og at gøre det Burleske til en Tragedie; at
drikke et Lig drukkent, saa det vaagner og faar Liv
igen, og at række Næse ad Døden — det var vel ende-
lig den pessimistiske Jonglørs sidste Leg.
Pierrot assasin er la grande trage-
dienne, som gør Nar ad Tragedien, og Pierrot as-
s a s s i n er tillige Menneskets yderste Opgør med Til-
værelsen. Pantomimen er Pessimismens mest fortviv-
lede Kunstform — det er Haabløsheden, som danser.
Op for Verdens Øjne løfter Sarah Bernhardts Kunst
en sørgeklædt Pjerrot som Symbol.
Og alligevel har Livet Skønhed, og Tilværelsen ejer
sin Lykke. Sarah Bernhardt véd det. Og det hænder,
at hun gribes af en øm Lyst til at male denne Lykke.
Lykken bliver da for den Urolige Stilhed. Den bløde-
ste Blidhed er Sindenes Hvile, og den sarte Uberørthed
er Lykkens Drøm.
„Valerie" bliver hendes Rolle. Det er Uskyldigheden,
hvem Sarah Bernhardt skænker Himlens Lys.
VI
Vi har gennemløbet alle denne Kunsts Modsætninger.
Vi har naaet fra Pol til Pol i den store hemmeligheds-
fulde Verden, som hedder vore egne Følelser.
Som den Sælsomme har Sarah Bernhardt gennem-
flakket vor Tids Verden. Som den Sælsomme har hun
fanget Hundredtusinders Sind. Som den Sælsomme har
hun sejret som ingen.
Thi den Sælsomme var Tidens eget Tegn.
Derfor blev Sarah Bernhardt forstaaelig i alle Lande
— hun, som løfter en Pjerrot i Sorg over Tidens Hoved
paa Kunstens Skjold.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>