Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Roller derimod, hvor hans Fantasi kunde bevæge
sig frit inden for den overleverede Form, er
Kunstværker af høj Rang, ja saa god
Skuespilkunst, som vor Scene overhovedet i en Aarrække
har opvist.
Den første Klasse omfatter Jacob i Erasmus
Montanus, Henrik’erne i Maskarade, Henrik og
Pernille, Det lykkelige Skibbrud, Pernilles korte
Frøkenstand og Den politiske Kandestøber, Troels i
Barselstuen, Arv i Henrik og Pernille.
Alle disse Roller har Poulsen indstuderet eller
spillet inden 1873, altsaa inden Phisters Afgang fra
Teatret. Naturligvis skal det forstaas med Forbehold,
naar disse Roller kaldes mislykkede for Olaf Poulsen.
De maatte vel betegnes som lykkede for enhver
anden end ham. Han har vakt det store
Publikums Beundring og mange Gange moret baade
grove og fine Folk, for Eksempel som
Kandestøberdrengen ved sin udmærkede Oplæsning i
sidste Akt, og alle disse Fremstillinger præges
af det overordentlige Talent, hvormed Poulsen
studerer Holberg efter Phistersk Mønster og
udarbejderden enkelte Replik i de rigeste Afskygninger.
Derimod spørger han mindre om Figurens samlede
Karakteristik. Tag saaledes Henrik i Maskarade!
Hvor ypperligt end Phisters forslagne Lakaj agerede
sin Komedie, hvor mesterligt hver Replik var
gennemtænkt, saa fik han dog aldrig nogen solid
Følelse i Henriks Klage over Tjenerens fortrykte
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>