Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
278
Luthers lille Katechismus, Fortale,
ti Bud, Altsammen paa eeu og samme Maade, Derfor stulle vi ogsaa lcrre
de Unge og Enfoldige saadanne Stytter saaledes, at vi ikke forandre en
Stavelse eller foreholde eller foresige dem det ene Aar anderledes end det
andet, Derfor vcrlg dig, hvilken Form du vil, og bliv faa derved evindelig!
Men nåar du vraediker for de Lcerde og Forstandige, saa kan du vise din
Knnst og fremstille disfe Stytter saa broget og krnset og dreje dem saa
mesterlig, som du formaar, Men nåar du har med Ungdommen at gjore
man du blive ved een bestemt, fast Form og Maade og lcrre dem fremfor
Alt disse Stytter, nemlig de ti Bud, Troen, Fadervor o,’ s. v,, efter Texten
Ord for Ord, at de ogsaa kunne sige det saaledes efter og laere det udenad,
3. Men dem, der itte ville lcere det, dem stal man sige, at de fornegte
ChriMs og ingen Christne ere; de stulle heller itte stedes til Sakramentet
itte holde noget Barn over Daaben, heller itte bruge noget Stytte af den
ckirmelige Frihed, men ligefrem hjemvises til Paven og hans Officials), ja
til selve Djævelen, Tertilmed stulle Foraldre og Husfcedre negte dem Mad
og Dritte og lade dem vide, at Fyrsten vil jage stige Folk ud af Landet
o, s, v, Thi hvorvel man ikke kan eller stal tvinge Nogen til Troen, saa
stal man dog holde og drive Hoben til, at de vide, hvad der er ret og uret
hos dem, hos hvem de ville bo, ernaere sig og leve. Thi den, der vil bo
i en han skal fjende og holde Stadens Lou, som han vil nyde Godt
af, hvadenten han nu tror eller i Hjertet hos sig selv er en Skalk eller Skjelm.
4. For det Andet, naar de kunne Texten godt, saa laer dem derefter
ogfaa Meningen, saa de forståa, hvad dermed er sagt, og tag saa atter for
dig den Forklaring, du sinder i disse Tavler, eller ogsaa en anden kort,
bestemt Forklaring, hvilken du vil, og bliv ved den og forandre den itte med
en Stavelse, ligesom nylig er sagt om Terten, og tag dig Tid dertil; thi
det er itte nodvendigt, at du tager alle Stykker fore paa een Gang, men det
ene efter det andet, Naar de forst ret forståa det fsrste Bud, saa tag derpaa
det andet sor dig, og saa fremdeles; ellers blive de overlæssede, saa de ikke
ret beholde noget af dem.
5. For det Tredje, naar du nu har lcert dem denne korte Katechisme,
saa tag den store Katechisme for dig og giv dem ogsaa en rigere og videre
Forstand paa Tingen. Ter maa du da fremhceve ethvert Bud, enhver Bsn,
ctbuert Snitte med dets mangehaande Gjerninger, Nytte, Gavn, Fare og
saaledes som du rigelig sinder det altsammen i saa mange Boger,
som derom ere skrevne. Og i Besynderlighed maa du drive mest paa det
Bud og Stykke, som mest bliver krænket i din Menighed, Det syvende Bud
om Tyven maa du saaledes eftertrykkelig indstjcerpe Haandverkere, Handels
maend, ogsaa Bonder og Tjenestefolk; thi hos deslige Folk er allehaande
Utroskab og Tyvagtighed stor. Det fjerde Bud maa du ligeledes vel ind
ssjeerpe Born og Menigmand, at de maa vcere stille, tro, lydige og fred
sommelige, og altid maa du ansore mange Exempler af Skriften paa, at
Gud har straffet eller velsignet saadanne Folk. I Besynderlighed maa du
der ogsaa indskærpe Ovrigheden og Forcrldrene, at de maa regjere vel og
bolde sine Born til Stole, og vise dem, hvorledes de ere skyldige til at gjore
Zaadllnt, og bvilken sordommelig Synd de begaa, naar de ikke gjore det,
thi de omstyrte og odelcegge derved baade Guds og Verdens Rige som de
vaerste Fiender baade af Gud og hold ogsaa vel frem for dem,
hvilken gruelig Skade de gjore, naar de itte hjcelpe til at opdrage Born til
i) Te ovenf. S, 274 Anm, 1.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>