- Project Runeberg -  Til belysning af spiritismen /
10

(1894) [MARC] Author: John Mourly Vold
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om nogle saakaldte spiritistiske fænomener. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tigt, tildels med en eiendommelig skrift og med et ukjendt indhold
og ofte undertegnet med et eller andet navn, kanske en afdøds.
(Det siger sig selv, at man kun da har villet kalde skriften
«spiritistisk», naar man mente at finde tegn paa en aands virken
gjennem den). Endel af disse skrivende, «de intuitive medier», ved,
hvad de skriver, men de synes, de faar tankerne eller endog ordene
som i en diktat, SEIR» clt de ofte maa skynde sig for at kunne følge
med; andre, «de mekaniske medier», skriver uden at vide, hvad de
skriver, stundom baglængs eller i «speilskrift» (saa at skriften ser
normal ud, naar man holder den foran et speil og læser den
ud af speilet), stundom med begge hænder paa engang, eller medens
de samtidig taler med nogen tilstedeværende; naar de bagefter faar
erfare, hvad de har skrevet, bliver de ofte forundrede over
indholdet, der hverken her eller ved den intuitive skrift netop stemmer
med den skrivendes egen tankegang.

Disse fænomener er sikre; de fremvises stadig i de
videnskabelige laboratorier. Men hvorledes forklare disse fuldkommen
sikre fænomener? Mon man skal antage, at aander her skriver
gjennem de levendes hænder? Sagen forklares meget simplere —
psychologisk. Enhver af os udfører i virkeligheden en hel del
bevægelser, som vi ikke ved noget om, d. v. s. som vi ikke ledsager
med nogen opmerksomhed. Hvem kan samtidig være opmerksom paa
alle de bevægelser, han udfører, naar lian skriver eller spiller piano
eller simpelthen, naar han spaserer? Hvad piano-spil, tale eller
skrift angaar, blir disse helst da mekaniske (saa at vi ikke lægger
merke til dem), naar vi enten er trætte eller optagne sterkt af
noget andet, naar vi er «distrait». Hvem har ikke i en saadan
tilstand grebet sig selv i at have sagt for sig selv nogle ord ganske
uden sammenhæng med den foregaaende tanke, eller, om han havde
papir foran sig, i at have skrevet nogle ganske umotiverede ord?
Saaledes vil man jevnlig finde de papirer, der lægges paa bordene
ved de offentlige eksaminer, bagefter beskrevne med en hel del
navne eller gjentagelser af et ord, hvori den ulykkelige kandidat
har givet sit «ubevidste» liv et udtryk, men uden mindste
betydning for sagen. Ja, selv i forretningslokalerne sker noget lignende;
forleden dag kom jeg saaledes ind paa et kontor, hvor jeg paa
bordet saa et papir, hvorpaa ordet «Christiania» var skrevet et
halvt snes gange under hinanden —■ kun for at tilfredsstille
vedkommende persons ubevidste trang til at udlade sig. Medens per-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 14:41:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/belyspir/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free