- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Tjugusjätte årgången. 1909 /
449

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANVISNINGAK OCH RÅD OM GAMLA TESTAMENTET 449

tiv sociologi, som vi moderna tiders barn ha svårt att förstår
men som är nödvändigt att behålla i minnet, om man vill
förstå denna berättelse. Människan var i äldre tider långt mera
än nu beroende af jorden och särskildt af den fläck däraf, där
hennes stam eller släkt var bosatt; och därför att världen
utanför stammen i regeln var detsamma som en hop af fientligt
sinnade väsen, var det band, som förenade stammen med en
liten del af jorden, också ett heligt band. Att stötas bort från
sin stam och från den jord, där denna hämtade sin näring, var
därför ej blott att stötas bort från människor, med hvilka man
var besläktad, utan ock att drifvas ut från den mark, där de
voro fästade med heliga band.

Det är medvetandet om hvad allt detta innebär för den
ensamma flyktingen, som nu afpressar Kain den bittra klagan:
"Min missgärning (mitt straff) är större än att jag kan bära
den". I en sådan primitiv värld, på ett sådant stadium af de
mänskliga samfundens utveckling, betyder den lott, som nu blef
Kains, mera än det i gamla tider betydde i vårt land att blifva
dömd till en biltog man, ty hvem helst som möter den ostadige
flyktingen skall nu döda honom, därför att han betraktas som
som en naturlig fiende.

5. Berättelsen stannar emellertid icke vid detta. Guds
sista ord till Kain är icke ett straff utan en nådefull gärning.
Kain känner, att han därute i den vilda öknen, fjärran från den
odlade jorden, går en säker död till mötes. Hemma hos de
sina har han hela stammen eller släkten som värn och skydd,,
men därute är han en främling, som den förste bäste slår
ihjäl, därför att han ej längre har något skydd. I detta
förtviflade läge får Kain röna ett nytt bevis på Guds barmhärtiga
omtanke mot dem, som lida under straffets svåra följder; Gud
är med honom äfven i olyckan och vill mildra dess hårda lag
för honom. Gud satte, heter det, ett skyddstecken på Kain,,
så att ingen som mötte honom skulle slå honom ihjäl; han
ville förhindra blodshämndens vidare fortgång, och satte som
borgen för den olycklige in sin egen person. När en man från
vårt land reser ut till främmande land, får han ett pass, däri
landets representant beder om skydd för passets innehafvare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:04:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1909/0511.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free