- Project Runeberg -  Bibelforskaren. Tidskrift för skrifttolkning och praktisk kristendom. / Trettiofemte årgången. 1918 /
330

(1907-1922) Author: Otto Ferdinand Myrberg, Johan August Ekman, Erik Stave
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

330

EDV. LEUFVÉN

kände beskaffenhet, eftersom den kunnat neutralisera den
med Calvins psykologiska läggning harmonierande
Skriftprincipen.

Undersökningen av de faktorer, som varit bestämmande
för den reformerta utvecklingen på liturgiskt område, leder
sålunda fram till någon synnerligt starkt verkande faktor,
som analysen måste söka finna. Och härvid måste de
reformerta liturgierna själva giva svaret. Man får nämligen icke
här tillgripa allmänt dogmatiska motiv, då det icke utan
vidare är säkert, att dylika motiv verkligen fått göra sig
gällande i fråga om den liturgiska nyskapelsen. Denna
senare måste själv innehålla några antydningar om de, kanske
omedvetna och dolda motiv, som varit bestämmande såväl i
negativ som positiv riktning.

Här fästes nu uppmärksamheten på följande moment i
den reformerta kyrkans liturgier.

Hos Zwingli läses i "de canone missae epichiresis" dessa
ord: "Post euangelii expositionem sequitur Symbolum in
Nieena synodo secundo conditum. Quod nihil aliud est quam
eius fidei, quam paulo ante in euangelii expositione audivimus,
confessio. Corde namque ad iustitiam creditur, ore tamen
confessio fit ad salutem."

Samma föreskrift att vid gudstjänsten använda Credo,
finnes även hos Calvin, något som ej torde behöva styrkas
med citat. Det kan sålunda konstateras som ett faktum, att
den reformerta kyrkan bestämt fasthåller vid det liturgiska
Credo. Det förtjänar samtidigt påpekas, att den anglikanska
kyrkan utsträcker det liturgiska bruket av Credo till att
omfatta Athanasianum. I "Common Prayer Book" läses
nämligen följande föreskrift:

"Then shall be sung or said the Apostles’ Creed by the
Minister, and the people standing etc."*

" Upon these Feasts Christmas day, the Epiphany, Saint
Matthias, Easter-day, Ascension-day, Whitsunday, Saint John

1 Ullman (sen. del., II, sid. 65) uppger, att det i anglikanska
kyrkan vanligen använda Credo är^ symb. nicænum. Uppgiften torde
bero på något missförstånd.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibelfor/1918/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free