Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jakobs bref - 2 Kapitlet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jakobs bref.
Kap. 4: 5 — 12.
7. Månne icke de* smäda det
goda namn, som är nämdt öfver
eder?**’^
* Det ligger i grundtexten starkt
eftertryck på ordet de.
** d. v. s. Kristi namn. Att Kristi
namn var nämdt öfver dem, det betyder,
att de blifvit förklarade vara Kristi
egendom derigenom, att hans namn blifvit
ut-taladt öfver dem. Detta hade skett vid
deras dop. Ty dopet är ett dop på Jesu
Kristi namn (Ap. G. 2: 3 8). Jemför 5
Mos. 28: 10, 2 Krön. 7: 14, Jer. 14: 9
m. fl. st., der det enligt grundtexten står,
att Jehovahs namn var nämdt öfver Israel,
hvarmed menas, att Israel blifvit förklaradt
vara Guds egendomsfolk. — Märk för
öf-rigt, huru tydligt äfven denna vers visar,
att med de rika menas oomvända judar,
eftersom de framställas såsom smädande
Jesu namn (se Ap. G. 18: 6, 26: il).
8. Om I nu fullgören en
konungslig lag* enligt skriften: Du
skall älska din nästa såsom dig
sjelf, sä gören I väl;
3 Mos. 19: 18.
* Kärleksbudet är konungen bland alla
lagar. — Somliga bibeltolkare tro, att Jakob
kallar kärleksbudet en konungslig lag,
emedan det är en lag af Gud, den himmelske
konungen. Men detta kan ej gerna vara
riktigt. Ty då skulle alla de mosaiska
stadgarna med lika rätt kallas konungsliga
lagar, emedan de ju alla voro af Gud.
9. men om I gören anseende
till personer, så verken I synd,*
öfverbevisade af lagen såsom
öf-verträdare.**
3 Mos. 19: 15. 5 Mos. 1: 17, 16: 19.
* Såsom det säges verka rättfärdighet
(Ap. G. 10: 3 5, Ebr. 11: 33), så säges
det ock verka orättfärdighet eller
laglöshet (Matt. 7: 2 3), verka synd (här).
** Äfven Mose lag straffar sådant
såsom synd. Se t. ex. 3 Mos. 19: 15, 5
Mos. 1: 17 m. fl. st.
10. Ty den, som hållit hela
lagen men syndat i ett,* har
blifvit skyldig på allt.**
5 Mos. 27: 2 6.
* Ordagrant: stött emot, d. v. s. syndat
och fallit i afseende på ett enda bud. Se
anm. till 2 Petr. 1: 10.
** skyldig till öfverträdelse mot alla
buden. Den guddomliga lagen är icke en
samling af bud, som äro oberoende af
hvar-andra, utan ett enda sammanhängande helt
såsom lemmarna i en kropp. Den som
slår en persons kind, han slår hela
personen och kan ej säga: Jag slog icke
honom utan endast hans kind. Den som
bryter ett enda bud, han bryter hela lagen.
11. Ty den som sagt: Du skall
icke göra hor, har äfven sagt:
Du skall icke dräpa;* men om
du icke gör hor men dräper, så
har du blifvit lagöfverträdare.**
2 Mos. 20: 13 följ.
* Lagens enhet beror derpå, att alla
buden äro af en och samme Gud, uttryck
af en och samma Guds vilja.
icke öfverträdare af en enskild punkt
utan af lagen såsom sådan.
12. Talen så och gören så, som
de der skola dömas genom
frihets lag.*
* Om uttrycket »frihets lag» se anm. till
kap. 1: 2 5. Skolen I dömas genom denna
lag, så sen till, att I rätten edert tal och
edert lif derefter.
13. Ty* domen är
obarmher-tig för dem, som icke gjort
barm-hertighet.** Barmhertighet
berömmer sig mot dom.f
Matt. 6: 15. 18: 3 2 f. Luk. 6: 3 8.
* Jakob har i det föregående talat om
de fattiga. De behöfva barmhertighet.
Der-för kommer han ock genast in på
barm-hertigheten, sedan han i v. 12 framhållit,
huru vigtigt det är att i ord och gerning
rätta sig efter Guds lag.
** Den som icke öfvat barmhertighet,
han har ingen barmhertighet att vänta i
domen.
f Den som öfvat barmhertighet, han
kan berömma sig emot hvarje
fördömelsedom, ty af Guds ord vet han, att han
i den yttersta domen har att vänta
barmhertighet. Jemför Jud. v. 21, Matt. 5: 7.
Och barmhertighet behöfver han, emedan
han ju felat och syndat i mångahanda
måtto.
14. ]Wen hvad nytta är det,
mina bröder, om någon säger sig
— 595 —
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>