- Project Runeberg -  Bibeln / Nya testamentet. Ny öfversättning med förklarande anmärkningar af P. Waldenström, 1894. Andra delen /
611

(1917) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Judas bref - Vers 1-25

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Judas bref.

V. 15 — 22.

tt Märk, hvilket eftertryck som ligger

1 upprepningen: gudlösa — gudlöshets
ger-ningar — gudlöst föröfvat — gudlösa
syndare.

16. Dessa äro öfver sin lott
knotande knorrare, vandrande
efter sina begärelser,* och deras
mun talar öfvermåttan stora ord,**
beundrande personer för nyttas
skull, t

* De som vandra efter sina begärelser,
äro vanligen missnöjda med sin lott och
knorra, emedan de icke kunna
tillfredsställa sina lustar så, som de önska.
Somliga bibeltolkare fatta orden sålunda: de
äro knorrande, ehuru de vandra efter sina
begärelser och derför icke äro värda bättre
lott, än de hafva.

** i högmod och sjelfförträflflighet. Se

2 Petr. 2: 18.

t På samma gång de tala stora och
stolta ord för att berömma sig sjelfva, äro
de smickrande krypare inför personer, af
hvilka de kunna hafva någon fördel att
vänta. Skryt och kryperi trifvas
gemen-ligen mycket bra tillsammans.

17. M en I, älskade, kommen
ihåg de ord, som förut blifvit
talade af vår herre Jesu Kristi
apostlar;

2 Petr. 3: 2.

18. ty de sade till eder:* I
den yttersta tiden skola vara
be-spottare, ** vandrande efter sina
egna gudlösheters begärelser.

2 Petr. 3: 3, 2: lo. Ap. G. 20: 29.
1 Tim. 4: 1. 2 Tim. 3: i följ.

* Af dessa ord draga somliga den
slutsatsen, att de kristna, som Judas här
skrif-ver till, sjelfva hade hört apostlarna tala.
Detta är icke omöjligt. Dock kan Judas
syfta på den apostoliska predikan i
allmänhet, som innehöll profetiska
varningsord till de kristna angående förförare, som
framdeles skulle uppstå. Dessa varningar
voro bekanta öfverallt, och Judas
förmanar sina läsare att komma ihåg dem
såsom sagda till dem.

** Om dem se 2 Petr. 3: 3. De
begabba Guds ord och lefva efter köttet.

19. Dessa äro de, som vålla
söndring,* sinnliga,** icke
haf-vande ande.f

* Betydelsen af grundtextens ord här
är mycket oviss.

** Ordagrant: själiska. Dermed menas
menniskan, sådan hon af naturen är, då
hon saknar Guds ande. Se 1 Kor. 2: 14
och anm. dertill.

f Guds ande. De ledas af sin egen
naturliga, af lustarna bundna själ, och
icke af Guds frigörande ande.

20. Men I, älskade,
uppbyggande eder sjelfva på eder
heligaste tro/^’ bedjande i helig
ande,**

* Tron är den grundval, på hvilken
hela det kristliga lifvet skall byggas upp.
Med uppbyggandet menas den troendes
tillväxt i kunskap, kraft, helighet.

Att tala, bedja eller i allmänhet göra
något i den helige anden är att göra det
så, att det utgår ifrån och ledes af den
helige anden. Se anm. till 1 Kor. 12: 3,

21. bevaren eder sjelfva i Guds
kärlek,* väntande vår herre Jesu
Kristi barmhertighet^-* till evigt
lif.t

* Uttrycket »Guds kärlek» kan betyda
antingen den kärlek, med hvilken Gud
älskar oss, eller den kärlek, med hvilken
vi älska Gud. Här menas det förra. De
troende äro icke blott föremål för Guds
kärlek utan de äro i den samma, de hafva
sitt lif och sitt allt deri. Det gäller nu
för dem att blifva qvar i denna kärlek,
och detta kommer an på dem sjelfva. Om
någon villas bort från Guds kärlek, så är
det icke Guds fel utan hans eget. Att
bevara sig sker genom att begagna nådens
medel, vara flitig i bönen, vandra i ljuset
inför Gud, vinnlägga sig om tillväxt i
helgelse o. s. v. Jemför Rom. 8: 3 9 och
anm. dertill.

den barmhertighet, som de troende
hafva att vänta af Kristus, när han
kommer igen.

t för att genom denna barmhertighet
vinna det eviga lifvet i Kristi och Guds
rike.

22. Och öfverbevisen somliga,
som tvifla,*

* Dermed menas kristna, som till följd
af de laglösas inverkan börjat tvifla på

— 611 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:08:50 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bibeln/wald1894/0619.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free